Conducted in
term:
2023/24Z
ISCED code: 0223
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
(in Polish) Konwersatorium specjalistyczne: Teorie ateizmu 2402-F-S1-TA
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):
- udział w zajęciach – 30 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/studentki (w godz.):
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 20 godz.
- pisanie prac, projektów – 5 godz.
- czytanie literatury – 20 godz.
Łącznie: 85 godz. (3 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Student-ka wie:
- jak definiować ateizm
- jakie są rodzaje ateizmu
- jakie są podstawowe terminy i pojęcia związane z ateizmem
- jacy są główni przedstawiciele ateizmu (współczesnego w filozofii)
- czym w ogólności różnią się poszczególne teoretyczne ujęcia ateizmu
- gdzie przebiega oś sporu między teizmem i ateizmem
- jakie są strategie interpretacyjne ateizmu
- co to znaczy być ateist(k)ą
- jakie są teoretyczne, w tym zwłaszcza etyczne konsekwencje ateizmu
- na czym polega, w czym się wyraża i jakimi argumentami posługują się krytycy ateizmu.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Student-ka potrafi:
- odróżnić ateizm od teizmu, agnostycyzmu, apofatyzmu, sceptycyzmu, antyteizmu, monizmu, immanentyzmu
- wskazać podstawowe cechy, pozwalające czyjeś stanowisko, pogląd lub akt wiary zidentyfikować jako ateistyczny
- wymienić i krótko omówić pozytywne i negatywne cechy ateizmu
- uzasadnić teoretyczne i praktyczne trudności wynikające to z teizmu, to znów z ateizmu
- uargumentować sensowność ateizmu
- skonfrontować ateizm jako teorię z ateistycznym światopoglądem, ideologią, literaturą, moralnością, postawami, dążeniami, kulturą, sztuką i polityką.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Student-ka posiada następujące kompetencje społeczne:
- potrafi zrozumieć, jakie jest (może być) pochodzenie i/lub motywacje bycia/zostania ateist(k)ą
- zachowuje szacunek lub co najmniej tolerancję dla poglądów osób ateistycznych
- spostrzega i uznaje teoretyczno-praktyczne trudności, z jakimi wiąże się stanowisko teistyczne
- propaguje zachowania społeczne (w wymiarze globalnym, lokalnym i indywidualnym) oparte na uświadamianiu i wykorzenianiu praktyk dyskryminujących, izolujących, napiętnujących, degradujących, depersonalizujących osoby ateistyczne
- kierując się trzeźwym osądem, upomina się u osób, organizacji i instytucji określających się jako ateistyczne, by preferowały i zachowywały należyty szacunek lub co najmniej tolerancję wobec osób teistycznych
- aprobuje model dynamiki społecznej, w której zgodnie współistnieją, a nawet współpracują ze sobą osoby o diametralnie, a nawet radykalnie odmiennych orientacjach światopoglądowych - zarówno teistycznej, jak i ateistycznej
- przekonuje, że ateizm nie jest amoralny, choć poszczególni ateiści, jak w ogóle ludzie, mogą się taki sposób zachowywać, zupełnie tak samo, jak osoby deklarujące się jako wyznawcy Boga mimo to nie potrafią się ustrzec przed negatywnymi zachowaniami.
Teaching methods
(in Polish) Z uwagi na problematykę zajęć do wiodących metod dydaktycznych należą:
- metoda pracy z tekstem programowym
- metoda konwersatoryjna
- metoda analityczna
- metoda porównawcza
- giełda pomysłów
- prezentacja multimedialna
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Nieobligatoryjnie wymaga się, by student/ka przystępujący do kursu, mieli ukończone zajęcia z jednego z przedmiotów: Historia filozofii, Filozofia współczesna, Filozofia religii, Wstęp do religioznawstwa.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: