Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0223
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Bioethics 2402-F-S1-3-BE
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy:
> godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz./1 punkt ECTS
> czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: 20 godz./1 punkty ECTS
w tym:
- przygotowanie się do zajęć: lektura i analiza tekstów, sporządzenie notatek
- konsultacje z nauczycielem
- powtórzenie materiału i przygotowania się do zaliczenia końcowego (test)
> Łącznie: 50 godzin/2 punkty ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W1: student zna podstawowe teorie etyczno-filozoficzne i potrafi je wykorzystywać w procesie wnioskowania, wyjaśnienia i ocenie wybranych zagadnień, z którymi mierzy się bioetyka.
K_W2: posiada znajomość przedmiotu bioetyki w sensie szerszym i węższym, jak też znajomość genezy bioetyki, w aspekcie etyczno-filozoficznym, prawnym oraz społecznym.
K_W3: posiada wiedzę na temat kluczowych problemów natury bioetycznej, ich ewolucji oraz możliwości ich rozstrzygnięcia.
K_W4: ma świadomość znaczenia wartościowania w bioetyce [w nawiązaniu do koncepcji Bauchampa, Childressa i Engelhardta].
K_W5: posiada zdolność argumentowania na rzecz czołowych stanowisk w bioetyce, tj. utylitarystycznego i personalistycznego.
K_W6: posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak wartość życia, godność ludzka, natura człowieka, status osobowy człowieka, jako kwestii leżących u podstaw szeregu sporów bioetycznych.
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U1: student posiada umiejętność poprawnego rozpoznania teorii etyczno-filozoficznej i użycia argumentacji w jej ramach obowiązującej do rozstrzygania dylematów natury bioetycznej, w tym rozumie i ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz etyczne uwarunkowania chemii medycznej;
K_U2: potrafi rozpoznać i poprawnie zastosować argumentację charakterystyczną dla danego typu bioetyki w otwartej dyskusji bioetycznej.
K_U3: potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać i oceniać dylematy bioetyczne, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [światopoglądowe i religijne].
K_U4: potrafi wskazać korelacje występujące między naukami współtworzących bioetykę, tj. na linii BIOLOGIA – PRAWO – FILOZOFIA [ETYKA].
K_U5: potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. WARTOŚCI ŻYCIA, GODNOŚCI LUDZKEJ, NATURY CZŁOWIEKA, STATUSU OSOBOWEGO CZŁOWIEKA, w oparciu o daną koncepcję bioetyczną [np. utylitarystyczną, personalistyczną, czy też np. kulturową].
K_U6: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioetyki
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K1: student ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym również światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów natury bioetycznej nie tylko w sferze teoretycznych ich rozpoznań, ale przede wszystkim w wymiarze praktycznym.
K_K2: potrafi w sposób refleksyjny i przemyślany opowiedzieć się ZA/PRZECIW danej technice, bądź technologii biomedycznej.
K_K3: rozumie analizowane/wybrane zagadnienie bioetyczne i wyjaśnia je w oparciu o wybrany model teorii etycznej.
K_K4: potrafi (w oparciu, o wiedzę wyniesioną z zajęć z zakresu bioetyki) właściwie rozdzielać argumentację stosowaną w bioetyce od argumentów nierzeczowych, często kreowanych przez środki masowego przekazu.
K_K5: zna oraz przestrzega zasady i normy (etyczno-filozoficzne) stosowane do wyjaśniania, m. in. licznych dylematów społecznych, dba o zdrowie i środowisko naturalne.
K_K6: rozumie etyczne i społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
Teaching methods
(in Polish) Na zajęciach wykorzystane zostaną dwie metody dydaktyczne, tj.
a) wykładu problemowego i opowiadania - w celu wstępnego przybliżenia słuchaczom problematyki bioetycznej [patrz: opis kursu]
oraz
b) metody konwersatoryjnej z elementami pogadanki - w celu przedyskutowania problemów budzących zainteresowanie i wątpliwości bioetyków
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
- problem-based lecture
- narration
- participatory lecture
- problem-based lecture
- narration
Exploratory teaching methods
- practical
- case study
- seminar
- classic problem-solving
- brainstorming
- case study
- seminar
- classic problem-solving
- brainstorming
Type of course
core frame (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Nie dotyczy/brak
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: