Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0223
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
Bioethics 2402-F-S1-3-BE
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy:
> godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz./1 punkt ECTS
> czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: 20 godz./1 punkty ECTS
w tym:
- przygotowanie się do zajęć: lektura i analiza tekstów, sporządzenie notatek
- konsultacje z nauczycielem
- powtórzenie materiału i przygotowania się do zaliczenia końcowego (test)
> Łącznie: 50 godzin/2 punkty ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Studentka/student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie:
K_W01: rolę refleksji filozoficznej i humanistyki w kształtowaniu kultury oraz ich znaczenie dla zrozumienia i analizy dylematów bioetycznych.
K_W04: główne kierunki filozoficzne, zwłaszcza etyczne i antropologiczne, stanowiące podstawę dla współczesnej bioetyki.
K_W05: idee i argumenty klasycznych oraz współczesnych teorii filozoficznych wykorzystywanych w bioetyce, a także kluczowe strategie argumentacyjne opracowane i właściwe dla wybranych modeli//nurtów/typów etyki.
K_W06: podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w etyce i filozofii człowieka, wykorzystywane w sporach bioetycznych.
K_W07: fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z rozwojem biomedycyny oraz praktyczne zastosowania filozofii w diagnozowaniu tych problemów.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Studentka/student potrafi:
K_U01: wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące dylematów bioetycznych, rozpoznawać teorie etyczno-filozoficzne, stosować poprawną argumentację oraz przygotować samodzielny tekst oparty na literaturze.
K_U02: interpretować teksty bioetyczne i filozoficzne, analizować argumenty, identyfikować główne tezy oraz właściwie dobierać strategie argumentacyjne charakterystyczne dla różnych modeli bioetyki.
K_U03: samodzielnie formułować, wyjaśniać i oceniać problemy bioetyczne - także o wysokim stopniu złożoności i uwikłaniu kulturowym oraz przedstawiać własne stanowisko w sposób logiczny, tj. spójny i uzasadniony.
K_U04: wskazywać korelacje między naukami współtworzącymi bioetykę (jak ma to miejsce w przypadku BIOLOGII, PRAWA i ETYKI), a także brać czynny udział w debatach bioetycznych, przedstawiać różne/odmienne stanowiska i oceniać ich wartość argumentacyjną (naukową).
K_U05: argumentować na rzecz kluczowych wartości bioetycznych (jak: wartość życia i zdrowia, wartość dobrostanu, godność osoby ludzkiej, natura człowieka) w ramach określonych koncepcji etycznych oraz komunikować treść stanowisk filozoficznych w sposób jasny i rzeczowy.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Studentka/student jest gotów do:
K_K01: krytycznej oceny własnej wiedzy i przyjmowanych założeń oraz odpowiedzialnego uzasadniania wyborów i stanowisk w sprawach bioetycznych.
K_K02: otwartości na nowe idee i zmiany poglądów w świetle dostępnych argumentów, w tym refleksyjnego i przemyślanego zajmowania stanowiska wobec biotechnologii i praktyk medycznych.
K_K04: odpowiedzialnego wykorzystywania i przekazywania wiedzy bioetycznej, właściwego rozróżniania argumentacji merytorycznej od nierzeczowej oraz działania na rzecz dobra wspólnego.
K_K05: przestrzegania zasad etyki zawodowej, odpowiedzialnego postępowania w kontekście problemów bioetycznych oraz dbania o rzetelność intelektualną, zdrowie i środowisko naturalne.
Teaching methods
(in Polish) Na zajęciach wykorzystane zostaną dwie metody dydaktyczne, tj.
a) wykładu problemowego i opowiadania - w celu wstępnego przybliżenia słuchaczom problematyki bioetycznej [patrz: opis kursu]
oraz
b) metody konwersatoryjnej z elementami pogadanki - w celu przedyskutowania problemów budzących zainteresowanie i wątpliwości bioetyków
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
- problem-based lecture
- narration
- participatory lecture
- problem-based lecture
- narration
Exploratory teaching methods
- practical
- case study
- seminar
- classic problem-solving
- brainstorming
- case study
- seminar
- classic problem-solving
- brainstorming
Type of course
core frame (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Nie dotyczy/brak
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: