Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
Erasmus code: 08.1
ISCED code: 0223
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
History of ancient philosophy 2402-F-S1-1Z-HFS
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy wynosi 250 h w tym:
godziny kontaktowe i wirtualne synchroniczne: 120 h (60 h ćwiczeń i 60 h wykładów) praca własna w formie samodzielnej lektury i przygotowania do zajęć - 50 h
- praca własna (przygotowanie zadań domowych , rozwiązywanie testów elearningowych etc.) - 50 h
- przygotowanie do egzaminu - 30 h
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/studentka zna i rozumie:
K_W01: w zaawansowanym stopniu rolę refleksji filozoficznej prowadzonej w okresie starożytności obszaru grecko-rzymskiego w kształtowaniu kultury europejskiej.
K W02: w zaawansowanym stopniu metody interpretacji tekstu filozoficznego na przykładzie lektury fragmentów filozofów presokratejskich, dzieł Platona i Arystotelesa, fragmentów dzieł okresu hellenistycznego i tekstów okresu Cesarstwa Rzymskiego (Marek Aureliusz, Sekstus Empiryk, Plotyn). Ma świadomość zależności zachodzącej pomiędzy zawartymi w tekstach ideami, wskazuje na zachodzące pomiędzy nimi podobieństwa i różnice.
K W03: w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim. wraz z jej odpowiednikami w języku greckim i łacińskim.
K_W05: w zaawansowanym stopniu idee i argumenty klasycznych teorii filozoficznych oraz ma świadomość historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych na przykładzie myśli starożytnej. Zna główne źródła wiedzy o filozofii antycznej, jej podział na okresy, ich specyfikę, główne nurty filozoficzne, ich przedstawicieli oraz poglądy. Ma świadomość powstawania, zanikania i odradzania się idei w nowym kontekście historyczno-kulturowym. Dostrzega związek między sytuacją historyczno-kulturową a myślą filozoficzną.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
- aktywność Wiki stwarza możliwość kreatywnego wykorzystania zdobywanej wiedzy i praktycznego jej zastosowania w samodzielnej i grupowej pracy studentów
- aktywność Zadanie domowe stwarza możliwość twórczego rozwinięcia i zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności
- wykorzystanie aktywności Słownika pojęć pozwala na budowanie bazy pojęć i uporządkowanie terminologii historycznej i filozoficznej
- wykorzystanie Forum pozwala na wzbogacenie materiału do zajęć o nadsyłane przez studentów linki, teksty i materiały multimedialne
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U02: wykorzystać posiadaną wiedzę filozoficzną do interpretacji tekstu filozoficzny w jego specyficznym kontekście związanym z kulturą i historią starożytnej Grecji i Rzymu, analizować argumenty zawarte w tekstach, które uwarunkowane są specyfiką historii i kultury świata antycznego. Potrafi wskazać przykłady ewolucji pojęć filozoficznych. Przedstawia przykłady różnic i podobieństw pomiędzy starożytnym a współczesnym znaczeniem pojęć filozoficznych. Potrafi wskazać znaczenie formy literackiej tekstu dla jego interpretacji oraz wykorzystać podstawowe formy (mowa, pochwała, mowy przeciwstawne, dialog).
K_U03: formułować w mowie i na piśmie antyczne problemy filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia, potrafi je przedstawić w sposób syntetyczny , przypisać do obszarów dyskusji filozoficznych, wskazać mocne i słabe strony, argumentować na rzecz jednych i dokonać krytyki innych, wskazać na ich historyczny bądź aktualny charakter.
K_U05: posługiwać się argumentacją filozoficzną wypracowaną w okresie antyku, by komunikować się z otoczeniem. Wskazać na różnice w ich znaczeniu starożytnym i współczesnym, wskazać ewolucję ich znaczeń, powiązać z danym filozofem czy nurtem filozoficznym, przedstawić ich oryginalne (greckie lub łacińskie) brzmienie.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
- aktywność Wiki stwarza możliwość kreatywnego wykorzystania zdobywanej wiedzy i praktycznego jej zastosowania w samodzielnej i grupowej pracy studentów
- aktywność Zadanie domowe stwarza możliwość twórczego rozwinięcia i zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności
- wykorzystanie aktywności Słownika pojęć pozwala na budowanie bazy pojęć i uporządkowanie terminologii historycznej i filozoficznej
- wykorzystanie Forum pozwala na wzbogacenie materiału do zajęć o nadsyłane przez studentów linki, teksty i materiały multimedialne
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student/studentka jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przyswajanych treści, bazując na znajomości argumentów i postaw wypracowanych w okresie antyku.
K_K02 otwartości na nowe idee i zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, dokonania analizy dowolnych przekonań, wskazania na ich źródło i charakter, wyliczenia mocnych i słabych stron. W efekcie ocenia i dokonuje krytycznego wyboru idei.
K_K06 krzewienia i praktykowania dbałości o dorobek i tradycję filozofii, mając świadomości bazowego znaczenia antycznego zespołu idei dla kultury europejskiej.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
możliwość wspólnej edycji pojęć czy haseł przy użyciu Wiki i Słownika pojęć uczy umiejętności pracy w zespole oraz tworzenia komplementarnych struktur i kompozycji
- nacisk położony na aktywności zmierzające do wskazania dziedzictwa kultury antycznej i filozofii we współczesnym świecie tworzy świadomość ciągłości kultury europejskiej i związku przeszłości z teraźniejszością
Teaching methods
(in Polish) W konstrukcji kursu wykorzystane zostały podstawowe funkcjonalności platformy Moodle:
Zasoby: etykiety, pliki (materiały wideo, pliki tekstowe, pliki graficzne, materiały audio), łącza internetowe, strony Aktywności: forum, wiki, quiz, słownik pojęć, zadanie, plik, kwestionariusz
Zostały one ujęte w powtarzalną formułę MODUŁOWĄ, która w sposób przejrzysty i konsekwentny odniesiona została do każdego tematu.
Observation/demonstration teaching methods
- staging
- display
- display
Expository teaching methods
- description
- programmed material
- informative (conventional) lecture
- narration
- programmed material
- informative (conventional) lecture
- narration
Exploratory teaching methods
- biographical
Online teaching methods
- cooperation-based methods
- evaluative methods
- evaluative methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Przedmiot nie wymaga uprzedniego przygotowania. Wskazana jest jednak znajomość historii starożytnej na poziomie szkoły średniej.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: