Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
Erasmus code: 08.1
ISCED code: 0223
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Philosophy
(for:
Faculty of Philosophy and Social Sciences)
History of Medieval Philosophy 2402-F-S1-1-HFSR
This course has not yet been described...
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny kontaktowe - 60 h (30 h wykładu i 30 h ćwiczeń)
Praca własna jako przygotowanie do zajęć - 60 h
Przygotowanie zadań i aktywności - 30 h
Przygotowanie do egzaminu - 25 h
Całkowity nakład pracy: 175 h
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/ka zna i rozumie
K_W01: w zaawansowanym stopniu rolę refleksji filozoficznej prowadzonej w okresie średniowiecza w kształtowaniu kultury europejskiej.
K W02: w zaawansowanym stopniu metody interpretacji tekstu filozoficznego na przykładzie lektury autorów dzieł filozoficznych okresu Średniowiecza. Ma świadomość zależności zachodzącej pomiędzy zawartymi w tekstach ideami, wskazuje na zachodzące pomiędzy nimi podobieństwa i różnice. Dokonuje klasyfikacji i analizy argumentów, dostrzega ich mocne i słabe strony, rozpoznaje historyczne uwarunkowania argumentów.
K W03: w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię filozoficzną okresu średniowiecza w języku polskim. wraz z jej odpowiednikami w języku łacińskim.
K_W05: w zaawansowanym stopniu idee i argumenty średniowiecznych teorii filozoficznych, mając świadomość historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych na przykładzie myśli średniowiecznej, poczynając od twórczości apologetów po działa późnego średniowiecza.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
- przedstawienie prezentacji wzbogaconej o multimedia lub filmy czy fragmenty filmów porządkuje i uatrakcyjnia przedstawienie historycznego rozwoju kultury średniowiecznej Europy.
- forma testu (Quiz) następująca po prezentacji daje możliwość sprawdzenia poziomu zrozumienia przekazywanych treści.
- różnorodność pojawiających się w kursie zasobów umożliwia wizualizację dokonań kultury antycznej, dzięki czemu historia przestaje być tylko fragmentem przeszłości, ale staje się obecna w świecie współczesnym.
Learning outcomes - skills
(in Polish) UMIEJĘTNOŚCI: potrafi
K_U02: wykorzystać posiadaną wiedzę filozoficzną do interpretacji tekstu filozoficzny w jego specyficznym kontekście związanym z myślą Średniowiecza, analizować argumenty zawarte w tekstach, które uwarunkowane są specyfiką historii i kultury świata średniowiecznego. Potrafi wskazać przykłady ewolucji pojęć filozoficznych. Przedstawia przykłady różnic i podobieństw pomiędzy starożytnym a współczesnym znaczeniem pojęć filozoficznych. Potrafi wskazać znaczenie formy literackiej tekstu dla jego interpretacji oraz wykorzystać podstawowe formy (mowa, pochwała, mowy przeciwstawne, dialog).
K_U03: formułować w mowie i na piśmie antyczne problemy filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia, potrafi je przedstawić w sposób syntetyczny , przypisać do obszarów dyskusji filozoficznych, wskazać mocne i słabe strony, argumentować na rzecz jednych i dokonać krytyki innych, wskazać na ich historyczny bądź aktualny charakter.
K_U05: posługiwać się argumentacją filozoficzną wypracowaną w okresie średniowiecza, by komunikować się z otoczeniem. Wskazać na różnice w ich znaczeniu średniowiecznym i współczesnym, wskazać ewolucję ich znaczeń, powiązać z danym filozofem czy nurtem filozoficznym, przedstawić ich oryginalne (łacińskie) brzmienie.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
aktywność Wiki stwarza możliwość kreatywnego wykorzystania zdobywanej wiedzy i praktycznego jej zastosowania w samodzielnej i grupowej pracy studentów
- aktywność Zadanie domowe stwarza możliwość twórczego rozwinięcia i zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności
wykorzystanie Forum pozwala na wzbogacenie materiału do zajęć o nadsyłane przez studentów linki, teksty i materiały multimedialne.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student/studentka jest gotów do:
K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przyswajanych treści, bazując na znajomości argumentów i postaw wypracowanych w wiekach średnich.
K_K02 otwartości na nowe idee i zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, dokonania analizy dowolnych przekonań, wskazania na ich źródło i charakter, wyliczenia mocnych i słabych stron. W efekcie ocenia i dokonuje krytycznego wyboru idei.
K_K06 krzewienia i praktykowania dbałości o dorobek i tradycję filozofii, mając świadomości bazowego znaczenia średniowiecznego zespołu idei dla kultury europejskiej.
Efekty dodatkowe w wyniku zastosowania ICT
nacisk położony na aktywności zmierzające do wskazania dziedzictwa kultury i filozofii średniowiecznej we współczesnym świecie buduje świadomość ciągłości kultury europejskiej i związku przeszłości z teraźniejszością.
Teaching methods
(in Polish) Zajęcia są realizowane częściowo w trybie elearningowym zarówno w formie zajęć S i SC.
Kurs znajduje się na platformie Moodle Wydziału Humanistycznego
Główną zasadą kursu jest to, iż żaden z tematów nie wymaga uprzedniego przygotowania się przez studenta. Każdy student, gdy tylko temat zostaje udostępniony, ma możliwość przeglądania udostępnionych materiałów. Poszczególne moduły kursu są z zasady otwarte: student ma możliwość wielokrotnego i nieograniczonego w czasie przeglądania plików kursu, wielokrotnego rozwiązywania testów, dokonywania wpisów na forum, zamieszczania własnych oryginalnych prac i rezultatów uczenia się czy brania udziału w dowolnej dyskusji.
Dzięki tej regule otwartości kursu i zawartych w nim tematów student ma możliwość swobodnego przeglądania, odtwarzania, przypominania sobie dowolnych tematów i dowolnego materiału – nie jest zatem ograniczony czasem trwania zajęć, jak ma to miejsce w przypadku zajęć tylko i wyłącznie kontaktowych.
MODUŁOWA konstrukcja kursu stwarza możliwość dostosowania zakresu i ilości materiału do różnych grup studentów. Takie moduły kursu jak MODUŁ HISTORYCZNY, MODUŁ SPRAWDZAJĄCY, MODUŁ ZADANIA DOMOWEGO stanowią podstawę kursu i minimum, które musi być wykonane przez wszystkich studentów. Jednak nawet w obrębie tych MODUŁÓW możliwa jest gradacja studentów na podstawie jakości i ilości dokonanych wpisów i poprawności odpowiedzi testowych.
Takie moduły jak MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE, FORUM TEMATYCZNE mają stworzyć możliwość studentom zdolniejszym lub bardziej zainteresowanym kursem czy problematyką swobodniejszej, kreatywnej wypowiedzi oraz poszerzenia swojej wiedzy na temat omawianego zagadnienia.
Zajęcia mają charakterystyczną dla całego kursu strukturę MODUŁOWĄ, na którą składa 4 MODUŁY STAŁE:
MODUŁ HISTORYCZNY zawiera przedstawienie podstawowych informacji historycznych w plikach video lub w plikach w formacie flash
MODUŁ SPRAWDZAJĄCY zawiera test sprawdzający zrozumienie wiadomości historycznych w formie aktywności quizu.
MODUŁ UZUPEŁNIAJĄCY stanowi propozycję dalszej lektury czy poszerzania wiedzy, zawierając materiał, który prowadzący uważa za ciekawy. Mogą zostać tu wykorzystane dowolne zasoby: łącza, pliki tekstowe i multimedialne.
MODUŁ FORUM TEMATYCZNEGO daje możliwość wzbogacenia zajęć o dodatkowe materiały poprzez forum.
W niektórych jednostkach zajęciowych pojawia się również:
MODUŁ ZADANIA DOMOWEGO, który umożliwia wykazanie się inwencją, utrwalenie umiejętności i nabytej wiedzy przy użyciu aktywności „Zadanie”.
Observation/demonstration teaching methods
- display
- drama
- drama
Expository teaching methods
- discussion
- narration
- description
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- narration
- description
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- points system
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- panel
- project work
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- panel
- project work
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) • W zakresie wiedzy:
Student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu kultury średniowiecznej na poziomie szkoły podstawowej
• W zakresie umiejętności:
Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie słuchania ze zrozumieniem tekstu mówionego, czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego, a także różnych form czynnego tworzenia tekstu, takich jak: streszczanie tekstu, konstruowania esejów oraz argumentowanie.
• W zakresie kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać umiejętność współpracy w grupie oraz podstawowe umiejętności w zakresie komunikowania się z innymi.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23L:
None |
Term 2023/24L:
None |
Term 2024/25L:
None |
Term 2025/26L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: