Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0228
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Department of Cognitive Science
Theory of Computation 2401-K-S2-1-TO
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów:
30 godzin ćwiczeń, 30 godzin wykładów
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury:
60 godzin
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (w egzaminie i kolokwiach): 30 godzin
Łącznie: 150 godzin - 5 punktów ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna podstawowe pojęcia teorii obliczeń i rozumie ich znaczenie dla procesów poznawczych, w zakresie teoria złożoności obliczeniowej zna związki zachodzące między najważniejszymi klasami złożoności - K_W02 (zna szczegółową terminologię dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki w języku polskim, subdyscypliny w wybranym języku obcym).
W2: zna sformułowania podstawowych twierdzeń teorii obliczalności wyrażających związek między wybranymi klasami języków w hierarchii Chomsky’ego a formalnymi modelami obliczeń, potrafi podać ich uzasadnienie - K_W05 (ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z jednej z dziedzin nauki i dyscypliny naukowej wchodzących w skład nauk kognitywnych).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi rozpoznać standardowe przypadki problemów z podstawowych klas złożoności - K_U03 (twórczo wykorzystuje wiedzę z dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji)
U2: potrafi wskazać przykłady języków nieregularnych dowodząc stosownego negatywnego wyniku o nieakceptowaniu języka przez automaty z danej klasy - K_U06 (określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji)
U3: potrafi konstruować automaty skończone i stosowe celem rozstrzygnięcia miejsca danego języka w hierarchii Chomsky’ego - K_U09 (precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy kognitywistyczne, stawia tezy i krytycznie je komentuje)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: posiada umiejętność ścisłego formułowania myśli i jasnego komunikowania abstrakcyjnych zagadnień z teorii obliczeń - K_K01 (zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego),
K2: kształtuje umiejętność analizowania problemów, ścisłego formułowania własnych stwierdzeń, ich dowodzenia oraz krytycznego namysłu nad uzyskanymi konkluzjami, świadomie kształtuje proces badawczy - K_K02 (samodzielnie podejmuje i inicjuje działania profesjonalne; planuje i organizuje ich przebieg).
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne podające: wykład problemowy, wykład informacyjny, wykład konwersacyjny.
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- practical
Type of course
core frame (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i logiki w szczególności teorii zbiorów, teorii relacji i funkcji
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: