Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0228
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Department of Cognitive Science
Evolutionary psychology 2401-K-S1-2-PE
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy wynosi 60 h
w tym:
godziny kontaktowe: 30 h
konsultacje - 10 h
praca własna - 20 h
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W01- Student/ka zna terminologię z zakresu psychologii ewolucyjnej. Potrafi zdefiniować kilkadziesiąt pojęć oraz powiązać je z nazwiskami wybitnych badaczy i teoretyków dyscypliny. Student/ka zna podstawowe, przełomowe badania i argumenty falsyfikujące płynące z tych badań, podstawowe ustalenia.
W02 - Student/ka zna idee i argumenty wybranych badaczy z pola spychologii ewolucyjnej. Dzięki wykładom, pokazom, dyskusjom i lekturze prac zna psychoewolucyjne rozwiązania podstawowych problemów nauk społecznych: fenomenu kultury, procesów socjalizacji, genezy zachowań społecznych. Ma świadomość zależności zachodzącej między zawartymi w tekstach ideami, rozwiązaniami teoretycznymi i wynikami badań, wskazuje na zachodzące pomiędzy nimi podobieństwa i różnice, rekonstruuje toczące się między uczonymi dyskusje.
W03 - Student/ka ma wiedzę o powiązaniach studiowanej specjalności z pokrewnymi naukami społecznymi, którą nabywa dzięki wykładom, dyskusjom i lekturze tekstów oraz ich interpretacji. Potrafi wskazać koncepcyjne więzi łączące psychologię ewolucyjną z innymi dyscyplinami w ramach nauk o człowieku. Potrafi wskazać kontrowersje związane z psychoewolucyjnym paradygmatem.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U01 - Student/ka potrafi wyszukać, przeanalizować, krytycznie ocenić i wykorzystać informacje z podstawowych dla psychologii ewolucyjnej źródeł pisanych i elektronicznych w celu przedstawienia rozprawy pisemnej.
U02 - Student/ka słucha ze zrozumieniem ustnej, wspomaganej narzędziami multimedialnymi prezentacji idei, konceptów i wyników badań z zakresu psychologii ewolucyjnej, umie je streścić oraz dokonać selekcji i merytorycznej oceny tez psychoewolucyjnych na tle wyjaśnień oferowanych przez inne dyscypliny.
U03 - Student/ka poprawnie stosuje poznaną terminologię psychoewolucyjną. Potrafi zastosować do analizy rzeczywistych zachowań ludzi kilkudziesiąt koncepcji wyjaśniających.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K01 - Student/tka jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Dokonuje analizy wybranych tez, wskazuje na ich źródło i charakter, dostrzega i wylicza mocne i słabe strony. W efekcie ocenia i dokonuje krytycznego wyboru psychoewolucyjnych wyjaśnień zachowań społecznych i argumentów używanych przez uczonych.
K02 - Student/ka ma świadomość stopnia kontrowersyjności idei i ustaleń psychoewolucyjnych na tle wyjaśnień oferowanych przez konkurencyjne dyscypliny z zakresu nauk o człowieku i nauk społecznych. Potrafi argumentować na ich rzecz i przeciwko nim.
K03 - Student/ka ma świadomość znaczenia refleksji psychoewolucyjnej dla wyjaśniania zachowań własnych i zachowań innych ludzi. Potrafi przekonująco wyjaśnić, w świetle paradygmatu psychoewolucyjnego, motywacje i przebieg interakcji między ludźmi, co może ułatwiać pracę z zawodach wymagających kontaktu i komunikacji.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- participatory lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- project work
- practical
- project work
- practical
Type of course
core frame (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Jako przygotowanie do kursu wskazane jest przypomnienie podstawowych informacji na temat metodologii nauk społecznych, głównie metodologii psychologicznej.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: