Conducted in
term:
2025/26Z
ISCED code: 0310
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
understand AI before it understands us 2401-K-MF-rAI
This course has not yet been described...
Total student workload
30 hours of seminar meetings and about 45 hours of individual work (reading articles, preparing presentations, project work, preparation for discussions). Approximately 75 hours in total.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: rozumie różnice między modelami sztucznej inteligencji a naturalnymi procesami poznawczymi człowieka;
W2: zna najważniejsze zastosowania AI w psychologii, kognitywistyce oraz naukach społecznych;
W3: rozumie etyczne, filozoficzne i społeczne implikacje rozwoju sztucznej inteligencji, w tym jej wpływ na relacje międzyludzkie, pracę i tożsamość;
W4: ma świadomość ograniczeń i potencjalnych błędów poznawczych w postrzeganiu i interpretacji działań AI;
W5: wie, w jaki sposób komunikować i przekazywać wiedzę o sztucznej inteligencji w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców;
W6: posiada wiedzę na temat aktualnych trendów, debat i kierunków rozwoju współczesnej AI oraz ich wpływu na społeczeństwo i jednostkę.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi krytycznie analizować komunikaty medialne, społeczne i naukowe dotyczące sztucznej inteligencji, rozróżniając fakty, opinie i manipulacje;
U2: potrafi ocenić możliwości, ograniczenia i potencjalne zagrożenia różnych algorytmów AI w kontekście psychologicznym, poznawczym i etycznym;
U3: umie samodzielnie wyszukiwać, interpretować i porównywać informacje dotyczące działania systemów AI oraz ich wpływu na człowieka;
U4: potrafi przygotować, opracować i przedstawić prezentację na temat wybranego zagadnienia związanego ze sztuczną inteligencją, dostosowując przekaz do poziomu odbiorców;
U5: potrafi prowadzić merytoryczną, uargumentowaną dyskusję na temat etycznych, społecznych i filozoficznych aspektów AI;
U6: potrafi współpracować w grupie przy analizie problemów i formułowaniu wspólnych wniosków dotyczących relacji człowiek–AI;
U7: potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii i kognitywistyki do interpretacji zjawisk związanych z postrzeganiem, interakcją i antropomorfizacją AI..
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: jest otwarty na interdyscyplinarne podejście do zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją oraz potrafi łączyć wiedzę z różnych dziedzin (psychologia, kognitywistyka, technologia, etyka);
K2: potrafi współpracować w grupie przy realizacji projektu badawczego lub refleksyjnego dotyczącego AI, wykazując się zaangażowaniem i odpowiedzialnością za wspólny efekt pracy;
K3: jest świadomy odpowiedzialności etycznej związanej z wykorzystywaniem i popularyzowaniem rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji;
K4: potrafi argumentować swoje stanowisko oraz przyjmować konstruktywną krytykę w dyskusji nad złożonymi problemami etycznymi i społecznymi;
K5: dostrzega znaczenie refleksji nad wpływem AI na człowieka i społeczeństwo oraz jest gotów do dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy w tym obszarze.
Teaching methods
(in Polish) Konwersatorium, dyskusje moderowane, analiza przypadków, mini-projekty w grupach, prezentacje studentów, gry symulacyjne.
Observation/demonstration teaching methods
- display
- simulation (simulation games)
- drama
- simulation (simulation games)
- drama
Expository teaching methods
- discussion
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- classic problem-solving
- case study
- brainstorming
- classic problem-solving
- case study
- brainstorming
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
Type of course
elective course
Prerequisites
Basic knowledge of cognitive psychology and computer science. Ability to think critically and willingness to engage in interdisciplinary discussion.
Course coordinators
Practical placement
Not applicable.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: