Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0228
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Department of Cognitive Science
Bioethics 2401-K-MF-S1/2-BIOE
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach – 30 godzin;
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin;
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- przygotowanie do wykładu – 10 godzin;
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego – 10 godzin;
Łącznie: 55 godz. (2.00 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej bioetyki
W2: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu bioetyki w relacji do innych nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
W2: zna podstawową terminologię pojęciową właściwą dla danej teorii/koncepcji etyczno-filozoficznej w języku rodzimym i obcym i potrafi ją stosować w aktywnej dyskusji bioetycznej.
W3: zna przedmiot bioetyki, zarówno w sensie szerszym, jak też węższym, w tym jej genezę, złóżoność przedmiotową oraz zależności występujące pomiędzy głównymi subdyscyplinami bioetyki.
W7: zna idee i kluczowe argumenty wybranych bioetyków (na podstawie samodzielnej lektury ich pism) na rzecz stanowiska utylitarystycznego i personalistycznego w bioetyce.
W8: ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin filozoficznych ważnych dla bioetyki, w tym etyki, filozofii polityki oraz filozofii społecznej.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: poprawnie rozpoznaje i stosuje poznaną terminologię z zakresu etyki i filozofii do rozstrzygania dylematów natury bioetycznej;
U2: dobiera strategie argumentacyjne charakterystyczne dla danego typu bioetyki, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę w otwartej dyskusji bioetycznej.
U3: analizuje argumenty bioetyczne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [m. in. światopoglądowe, czy religijne].
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
K2: rozumie problematykę etyczną (i ufundowaną na jej zrębach bioetyczną) związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych, jak i pozanaukowych.
K2: na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów natury bioetycznej samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania (tu: w oparciu o znajomość linii argumentacyjnych, do których odwołują się bioetycy podczas rozstrzygania wątpliwych moralnie kwestii natury biomedycznej, co z kolei daje studentowi szansę na bardziej refleksyjne oraz przemyślane opowiedzenia się za/przeciw danej technice, bądź też technologii biomedycznej).
Teaching methods
(in Polish) Wykład
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Nie dotyczy.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: