Conducted in
terms:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0228
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Department of Cognitive Science
Social Aspects of Neurological Diseases 2401-K-MF-ASCN
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łączna liczba godzin 180
w tym:
- godziny realizowane z udziałem nauczycieli 30
- czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/ uczestnika kursu 85
- czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 65
- czas wymagany do odbycia obowiązkowych praktyk 0
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kognitywistyki w relacji do innych nauk, jak również jej specyfice i z wykorzystaniem terminologii dyscyplin wchodzących w zakres kognitywistyki omawia kwestie społecznie ważne, jak choćby związane z występowaniem chorób (neurologicznych).
W2: Zna terminologię dyscyplin wchodzących w zakres kognitywistyki i posługuje się nią w dyskusji poświęconej społecznym aspektom chorób neurologicznych.
W3: Ma wiedzę na temat uwarunkowań prawno-społecznych i etyczno-filozoficznych związanych z występowaniem chorób (neurologicznych).
W4: Ma uporządkowaną wiedzę o relacjach, jakie zachodzą pomiędzy strukturami, jak również instytucjami społecznymi i ich elementami, co jest pomocne w dyskusji nad instytucjonalnym podejściem do sytuacji chorobowych.
W5: Zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych, a także dysfunkcji społecznych, jak też metody ich oceny i rozpoznania w obszarze kognitywistyki a także ich aksjologiczne rozeznanie w świetle zaangażowanej, etyczno-filozoficznej refleksji naukowej.
W6: Zna i rozumie społeczne obawy, jakie rodzi występowanie chorób (m. in. neurologicznych).
W7: Zna społeczno-ekonomiczne uwarunkowania pełnionego zawodu i możliwe jego obciążenia/zagrożenia.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_W01, K_W02, K_W04, K_W09, K_W13, K_W14;
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafi twórczo, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu dyscyplin, które wchodzą w zakres kognitywistyki formułować hipotezy i konstruować krytyczną argumentację aplikowaną do wyjaśniania problemów z zakresu nauk społecznych (m. in. związaną z występowaniem chorób)
U2: Potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać, jak też oceniać dylematy społecznie ważne, z uwagi m. in. na ich rangę, złożoność i odniesienie kulturowe [np. światopoglądowe, religijne, prawne, etyczno-filozoficzne].
U3: Potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. wartości życia, jego jakości i świętości, jak również godności i ludzkiej natury, w kontekście sporu o stopień degradacji ludzkiego życia przez choroby neurologiczne.
U4: Stawia hipotezy dotyczące normatywnego ugruntowania instytucji społecznych i takiego też uwarunkowania różnych zjawisk społecznych – (w tym np. chorób).
U5: Potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, w języku polskim, w zakresie tematyki przedmiotu z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_U03, K_U13, K_U14;
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów związanych z występowaniem chorób neurologicznych.
K2: Zna główne linie argumentacyjne, do których odwołują się badacze z różnych dziedzin (w tym m. in. etycy, filozofowie, prawnicy, antropolodzy i inni) podczas rozstrzygania wątpliwych społecznie kwestii związanych z występowaniem, m. in. chorób neurologicznych.
K3: Ma świadomość odmiennych propozycji przeciwdziałania chorobom neurologicznym.
K5: Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z wykonywaną aktualnie pracą badawczą, jest ich świadomy i odpowiedzialnie wykazuje chęć i aktywność w ich praktycznym rozwiązywaniu.
K6: Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane inicjatywy badań, eksperymentów a także obserwacji. Rozumie społeczne aspekty praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia, w tym: K_K03, K_K04;
Teaching methods
(in Polish) dydaktyczna eksponująca:
- pokaz
dydaktyczna podająca:
- wykład problemowy
- wykład informujący
- pogadanka
dydaktyczna poszukująca:
- giełda pomysłów/problemowa – dyskusja nad zagadnieniem problemowym
- projektu
- oxfordzka
- referat
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- project work
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- brainstorming
- Oxford
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- brainstorming
- Oxford
Type of course
core frame (attribute withdrawn)
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: