Physiology of Stress
2401-K/P-MF-FST
The lectures are aimed on the hormonal reactions to stress. The students should also recognize the neuroimmunological aspects of the stress reactions and influence of stress on the human health.
The exercises concern the classification of stressors and laboratory methods of stress evoking. The students evaluate their own reaction to the stress stimulation, the action of the most popular anxiolytic drugs, the methods of stress coping and stress-induced behavioral changes.
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (70 godz):
-wstępne przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń - 10
-praca nad przygotowaniem prezentacji - 10
- przygotowanie do sprawdzianów - 20
-przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 30
Łącznie 100 godz. – 4 punkty ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna układy neurohormonalne uczestniczące w reakcjach stresowych; identyfikuje ośrodki nerwowe odpowiedzialne za regulację reakcji na stres; nazywa hormony stresu i miejsca ich syntezy i wydzielania; opisuje zmiany zachowania powodowane przez stres; analizuje rodzaje stresu. Student opisuje modele zwierzęce stresu. Student charakteryzuje mechanizm działania popularnych leków uspokajających i opisuje ich wpływ na procesy metaboliczne zwierząt doświadczalnych, Student objaśnia wpływ stresu na zachowanie zwierząt laboratoryjnych.Student objaśnia zależność między stresem chronicznym a chorobami somatycznymi i psychicznymi.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – wiedza: K_W01
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student interpretuje sytuacje stresotwórcze i analizuje ich wpływ na homeostazę, korzysta ze zrozumieniem z literatury fachowej w jęz. polskim i angielskim, stosuje odpowiednie metody obliczeniowe do opracowania wyników oznaczeń, używa komputera w zakresie niezbędnym do wyszukiwania informacji dotyczących zagadnień poruszanych na ćwiczeniach, poprawnie interpretuje wyniki pomiarów i na ich podstawie samodzielnie konstruuje wnioski.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – K_U01, K_U02, K_U09, K_U10, K_U16
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych, ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych badań i analiz, ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki, wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku polskim i angielskim, posiada umiejętność dokumentowania i opracowywania wyników oraz ich ustnej prezentacji.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – K_K01, K_K06,
Teaching methods
(in Polish) Wykład
Część ćwiczeniowa:
ocena wpływu stresu na parametry fizjologiczne (temperatura, szybkość pracy serca, ciśnienie krwi), praca w 2-3 osobowych zespołach według wytycznych zawartych w instrukcji; analiza zmian zachowania zwierząt laboratoryjnych znajdujących się pod wpływem stresu ; ocena ewolucyjnej przydatności reakcji stresowych
- wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego
Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- experimental
- practical
- laboratory
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) podstawy neurobiologii
Course coordinators
Assessment criteria
Lectures: Presence on the lectures (one absence admissible).
Exercises: current evaluation
Bibliography
Traczyk W., Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, 2001
Zimbardo P. Psychologia i życie. PWN S.A., 1999.
The newest studies available on demand.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: