Conducted in
term:
2024/25L
ISCED code: 0320
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
(in Polish) Anatomia fake newsa 2401-D-s1/s2-AFN
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Łącznie 120 h (4 ECTS):
Godziny kontaktowe: 56 h (konwersatorium 30 h, konsultacje 6 h, praca warsztatowa w grupach 20 h)
Praca własna: 64 h (lektury, analiza przykładów, przygotowanie zadań cząstkowych i projektu końcowego).
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W02, K_W04 – Student zna definicje i konteksty zjawiska fake newsów, rozumie mechanizmy dezinformacji, deepfake’ów, clickbaitów i manipulacji medialnej.
K_W05, K_W06 – Zna sposoby działania serwisów fact-checkingowych i rozumie rolę technologii (AI, social media) w tworzeniu i rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji.
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U01, K_U03 – Potrafi analizować i krytycznie interpretować komunikaty medialne, wskazując elementy manipulacji.
K_U06 – Weryfikuje informacje przy użyciu narzędzi fact-checkingowych i porównuje źródła.
K_U07 – Potrafi tworzyć przykładowe fake newsy (tylko na potrzeby dydaktyczne), aby zrozumieć ich strukturę i mechanizmy oddziaływania.
K_U08 – Umie pracować zespołowo przy analizie i prezentacji wyników, symulować proces tworzenia i obiegu fałszywych treści.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K02 – Rozumie etyczne i społeczne konsekwencje rozpowszechniania fałszywych informacji.
K_K03 – Potrafi współpracować w grupie, wymieniać się spostrzeżeniami i szanować odmienne punkty widzenia.
K_K05 – Krytycznie ocenia wpływ dezinformacji na życie społeczne, polityczne i kulturowe.
Teaching methods
(in Polish) Konwersatorium z elementami dyskusji i debat.
Studium przypadku – analiza wybranych fake newsów z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
Ćwiczenia symulacyjne: „tworzenie fake newsa” w celach dydaktycznych.
Gry komunikacyjne (głuchy telefon, zabawa z włóczką – wizualizacja obiegu informacji).
Praca w grupach nad mini-projektami fact-checkingowymi.
Analiza treści wizualnych i multimedialnych (deepfake, AI-generated content).
Observation/demonstration teaching methods
- display
- staging
- staging
Expository teaching methods
- description
- programmed material
- discussion
- participatory lecture
- programmed material
- discussion
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- brainstorming
- project work
- presentation of a paper
- observation
- experimental
- case study
- brainstorming
- project work
- presentation of a paper
- observation
- experimental
- case study
Online teaching methods
- integrative methods
- cooperation-based methods
- games and simulations
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- methods referring to authentic or fictitious situations
- cooperation-based methods
- games and simulations
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- methods referring to authentic or fictitious situations
Prerequisites
(in Polish) Brak formalnych wymagań. Student powinien posiadać podstawową znajomość mediów tradycyjnych i elektronicznych, być otwarty na krytyczne myślenie i analizę treści medialnych.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: