Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0388
ECTS credits:
8
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Information and Communication Research
Research methods and techniques 2401-D-S1-2-MiTB
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30
2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 14
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) K_W08
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność, wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów w odniesieniu do prowadzenia badań społecznych i medialnych.
S1A_W03
S1A_W05
K_W10
Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie nauk społecznych, w tym medioznawstwa oraz studiów nad komunikacją, w szczególności – o problemach badawczych, metodach, technikach, narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych i komunikologicznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
S1A_W06
Learning outcomes - skills
(in Polish) K_U02
Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz prowadzenia badań społecznych.
S1A_U02
K_U08
Rozumie i analizuje zjawiska społeczne w kontekście prowadzenia badań społecznych i medialnych..
S1A_U08
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K_K03
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera w odniesieniu do prowadzenia badań społecznych i medialnych..
S1A_K02
K_K04
Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych przy prowadzeniu badań komunikacji i mediów..
S1A_K03
Teaching methods
(in Polish) Wykład prowadzony będzie w formie stacjonarnej - w cyklu spotkań co tydzień.
Jeśli wykład prowadzony będzie zdalnie: odbywać się będzie na platformie MS Teams w czasie rzeczywistym.
Wykład ilustrowany jest multimedialnymi prezentacjami (fragmenty filmów, wycinki z gazet, obrazki z sieci, komiksów, reklam, etc.)
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- description
- informative (conventional) lecture
- description
- informative (conventional) lecture
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) 1. Forma kursu
Nasz cykl spotkań na przedmiocie „Metody i techniki badań” obejmuje wykłady i laboratorium (30 + 30), po których następuje zaliczenie w formie egzaminu. By do niego przystąpić musicie mieć Państwo zaliczone laboratorium. A o samych laboratoriach– szczegółowo w sylabusie laboratorium.
2. Forma wykładów
Wykłady odbywają się w formie stacjonarnej, ale musimy być gotowi, by w razie pandemii przejść do formy zdalnej.
Stacjonarnie - oznacza spotkania co tydzień w sali wykładowej.
Zdalnie - oznacza, że będziemy pracować na platformach: MS Teams oraz MOODLE – obie dostępne z serwerów UMK. Na Teams będziemy łączyć się w czasie rzeczywistym, czyli w godzinach przeznaczonych na wykład (wg planu tygodniowego). Natomiast na Moodle będą umieszczane dodatkowe materiały do wykładów i laboratoriów, będą pojawiać się w zależności od wymagań (będą nie do wszystkich zajęć).
Niezależnie od formy spotkań podczas wykładu, dobrze byłoby się zapoznać z sylabusem przed rozpoczęciem całego cyklu spotkań.
3. Egzamin
Tradycyjnie egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach i laboratoriach oraz pozycje z zestawu lektur.
Jeżeli sytuacja epidemiologiczna pozwoli egzamin odbędzie się pisemnie „na żywo” w sali wykładowej. W przypadku konieczności egzaminu zdalnego - zdajemy ustnie (na Teams).
Decyzja o formie egzaminu będzie podjęta przed sesją przez władze UMK.
4. Zachowanie podczas wykładów
Spotkania stacjonarne:
Spotkania odbywane tradycyjnym akademickim trybem na sali wykładowej. Wykładowi zazwyczaj towarzyszyć będzie prezentacja z rzutnika.
Spotkania zdalne:
Podczas trwania wykładów proszę o wyłączenie mikrofonów na własnym urządzeniu, kamerkę natomiast możecie Państwo mieć włączoną lub wyłączoną, decyzja należy do Was. Gdybyście chcieli zapytać o coś dotyczącego treści wykładu w jego trakcie – proszę o użycie przycisku „podnieś rękę” (czyli to, co nazywamy „łapką”).
5. Etyka podczas zajęć
Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu.
Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z socjologii i antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-wykładu) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali.
Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: