Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0388
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Information and Communication Research
Media competences 2401-D-S1-1-MK
This course has not yet been described...
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) • Zna i potrafi definiować pojęcia z zakresu mediów, komunikowania medialnego i poszczególnych rodzajów i form komunikatów;
• Zna i wyróżnia elementy języka mediów;
• Zna podstawy teoretyczne oraz zasady kompozycji przekazu np. fotograficznego, filmowego, itp.;
• Zna podstawowe modele i techniki komunikowania medialnego;
• Zna mechanizmy psychologicznego oddziaływania mediów na odbiorcę i potrafi je dostrzec;
• Zna metody i narzędzia wyszukiwania informacji w mediach, przy wykorzystaniu różnych urządzeń i materiałów medialnych;
• Posiada podstawową wiedzę o warsztacie oraz procesach tworzenia różnych rodzajów i form medialnych, występujących w prasie, radiu, telewizji, filmie, Internecie.
Learning outcomes - skills
(in Polish) • Dostrzega i analizuje kierunki rozwoju mediów, konsekwencje społeczno – cywilizacyjne i edukacyjne;
• Dostrzega i potrafi interpretować znaczenie przekazów medialnych dla rozwoju cywilizacji oraz kształtowania dziedzictwa kulturowego;
• Potrafi zidentyfikować i uzasadnić wpływ mediów na różne aspekty życia współczesnego człowieka oraz przemiany cywilizacyjne i procesy globalizacji;
oraz potrafi wyjaśnić znaczenie i celowość użycia określonych środków (np. kolor, kształt, znak, proporcje, itp.);
• Potrafi nazwać i scharakteryzować różne formy przekazów medialnych (słowne, obrazowe, dźwiękowe, multimedialne...);
• Potrafi wyróżniać, porównywać i charakteryzować cechy dowolnych przekazów medialnych, rozumiejąc i uzasadniając dobór formy do treści przekazu;
• Potrafi interpretować przekazy werbalne i niewerbalne;
• Potrafi stosować w praktyce wybrane modele i techniki komunikowania medialnego;
• Zna i potrafi odróżniać oraz objaśniać metody oddziaływania stosowane w mediach zwłaszcza perswazji i manipulacji;
• Potrafi wskazać płynące z mediów zagrożenia dla psychicznego i wychowawczego rozwoju człowieka (przemoc, agresja, gry komputerowe);
• Dostrzega i ma świadomość roli mediów w rozwijaniu osobowości, kształtowaniu postaw oraz kreowaniu autorytetów i wzorców zarówno racjonalnych jak i wirtualnych;
• Dostrzega i potrafi scharakteryzować role oraz funkcje reklamy, objaśnić jej oddziaływanie;
• Potrafi dokonywać analizy i porównania informacji oraz stanowisk przedstawionych w programach informacyjnych, publicystycznych, dokumentalnych;
• Odróżnia obrazy przedstawiające fikcję od obrazów rzeczywistości w różnych rodzajach komunikatów medialnych, potrafi je objaśniać;
• Potrafi dostrzec, analizować i opisywać wielowarstwowość oraz wieloznaczność przekazów medialnych, rozpoznając też odpowiednie elementy języka danego rodzaju mediów.
• Dostrzega i potrafi scharakteryzować rolę mediów; drukowanych, radia, telewizji, filmu, Internetu jako źródła wiedzy i kształtowania postaw;
• Docenia znaczenie języka dla rozumienia przekazów werbalnych i mowy ciała do właściwej autoprezentacji;
• Potrafi czytać i analizować różne formy prezentacji graficznych;
• Potrafi analizować i wyciągać wnioski z recenzji komunikatów medialnych;
• Potrafi kategoryzować i wartościować informacje, a także radzić sobie z ich nadmiarem;
• Potrafi rozpoznać rodzaj i charakter, a także adresata dowolnego komunikatu medialnego (książki, audycji radiowej, programu telewizyjnego, filmu, portalu internetowego) oraz wskazać jego wartości użytkowe;
• Potrafi formułować własne opinie na określony temat, wykorzystując przekazy medialne jako źródło wiadomości i cudzych opinii.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) • Potrafi kontrolować swój kontakt z mediami, aby nie ulegać nadmiernej fascynacji i uzależnieniom medialnym;
• Wykorzystuje do różnych zadań urządzenia medialne służące do rejestrowania, przetwarzania i udostępniania dowolnych komunikatów medialnych.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- discussion
- participatory lecture
- narration
- discussion
- participatory lecture
- narration
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- observation
- Oxford
- practical
- field measurement
- seminar
- presentation of a paper
- SWOT
- experimental
- case study
- brainstorming
- project work
- observation
- Oxford
- practical
- field measurement
- seminar
- presentation of a paper
- SWOT
- experimental
- case study
- brainstorming
- project work
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- games and simulations
- methods referring to authentic or fictitious situations
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- games and simulations
Type of course
compulsory course
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: