Conducted in
terms:
2021/22Z, 2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0223
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
(for:
Nicolaus Copernicus University in Toruń)
Fallible inferences: heuristics, paradoxes, fallacies 2400-OG-WZHPS
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):
- udział w wykładach – 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):
- analiza tekstów źródłowych – 15
Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania, np. w egzaminach (godz.):
- przygotowanie do napisania końcowego testu w oparciu o materiały udostępniane na wykładzie i na stronie wykładowcy (prezentacje multimedialne) – 15
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Po ukończeniu wykładu student/ka:
W1: zna główne mechanizmy psychologiczne wykorzystywane w niejawnych aktach perswazyjnych (wzajemności, konsekwencji, konformizmu, sympatii, autorytetu i niedostępności);
W2: ma świadomość istnienia oraz zna zasady działania uproszczonych reguł wnioskowania (heurystyk) oraz powiązanych z nimi błędów poznawczych, m.in. heurystyki: afektu, dostępności, reprezentatywności; efekty: konfirmacji, pewności, zakotwiczenia, czystej ekspozycji;
W3: definiuje i opisuje podstawowe grupy paradoksów, m.in. opartych na wieloznaczności, samozwrotności i nieostrości;
W4: zna typowe błędy argumentacyjne, tj. nieumyślnie stosowane sofizmaty, np. nieuprawniona generalizacja, równia pochyła, fałszywy dylemat, błąd połączenia/podziału, błąd wieloznaczności, nieostrości;
W5: zna nieuczciwe chwyty argumentacyjne, tj. umyślnie stosowane sofizmaty, np. słomiana kukła, nienawistna kategoria pojęć, przytyki osobiste, subtelne rozróżnienie;
W6: zna polską i angielską terminologię związaną z problematyką heurystyk, paradoksów i sofizmatów.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Po ukończeniu wykładu student/ka:
U1: ma częściową kontrolę nad podstawowymi uproszczonymi regułami wnioskowania (heurystykami), uwzględnia w działaniu związane z nimi niebezpieczeństwa;
U2: rozpoznaje i blokuje stosowane bezpośrednio wobec niego/niej techniki manipulacyjne i erystyczne;
U3: analizuje wypowiedzi pisemne i ustne pod względem argumentacyjnym, w szczególności wskazuje na pojawiające się w nich sofizmaty (nieumyślne i umyślne) i ich wpływ na perswazyjność przekazu;
U4: zdobywa umiejętność krytycznej i refleksyjnej selekcji informacji dostępnych w sferze medialnej;
U5: rozumie doniosłość paradoksów dla naukowego oraz zdroworozsądkowego obrazu świata;
U6: samodzielnie zdobywa wiedzę czytając i interpretując teksty dotyczące heurystyk, paradoksów i sofizmatów.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Po ukończeniu wykładu student/ka:
K1: samodzielnie podejmuje i inicjuje działania zmierzające do wykrycia oszustw i manipulacji komunikacyjnych;
K2: upowszechnia wiedzę na temat technik manipulacji powiązanych z heurystykami i psychologicznymi mechanizmami perswazji;
K3: jest otwarty/ta na rzeczowe (tj. poprawne materialnie i formalnie) argumenty oraz dostrzega ich doniosłą funkcję dla budowa racjonalnego społeczeństwa;
K4: posługuje się informacjami dotyczącymi heurystyk i sofizmatów w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych;
K5: odznacza się – opartą na świadomości mechanizmów związanych z heurystykami, sofizmatami i paradoksami – odpowiedzialnością za własne słowa, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
K6: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dotyczących błędów poznawczych i argumentacyjnych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego w tym zakresie, jak również dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności przekonywania.
Teaching methods
(in Polish) wykład informacyjny (konwencjonalny)
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Prerequisites
(in Polish) Zajęcia będę prowadzone za pośrednictwem komunikatora Microsoft Teams oraz platformy Moodle.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: