Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2023/24L, 2024/25Z
ISCED code: 0223
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
(for:
Nicolaus Copernicus University in Toruń)
The art of argumentation 2400-OG-SARG
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach – 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- analiza tekstów źródłowych – 15
Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania, np. w egzaminach (godz.):
- napisanie końcowego eseju w oparciu o materiały udostępniane na wykładzie i drogą mailową (prezentacje multimedialne) oraz przeprowadzonej analizy tekstów źródłowych – 15
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Po ukończeniu wykładu student/ka:
W1: zna definicje ważniejszych pojęć związanych z teorią argumentacji, jak również podstawowe problemy oraz obszary zastosowania tej dziedziny wiedzy;
W2: ma świadomość istnienia ogólnych mechanizmów psychologicznych i społecznych związanych z argumentowaniem;
W3: zna podstawy teorii wnioskowania, czyli podstawy logiki jako teorii wynikania;
W4: rozpoznaje podstawowe struktury argumentów potocznych, jak również zna zasady ich standaryzacji oraz oceny;
W5: rozpoznaje, nazywa i opisuje typowe błędy argumentacyjne (np. nieuprawniona generalizacja, równia pochyła, fałszywy dylemat) oraz nieuczciwe nieuczciwe chwyty argumentacyjne (np. słomiana kukła, nienawistna kategoria pojęć, przytyki osobiste);
W6: zna polską i angielską terminologię związaną ze sztuką argumentacji.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Po ukończeniu wykładu student/ka:
U1: potrafi skonstruować poprawny pod względem materialnym i formalnym argument logiczny (sztuka wnioskowania), jak również potrafi przedstawić konkluzywny argument potoczny (sztuka argumentacji);
U2: analizuje wypowiedzi pisemne i ustne pod względem argumentacyjnym, w szczególności wskazuje na pojawiające się w nich błędy oraz nieuczciwe chwyty, jak również ich wpływ na perswazyjność przekazu;
U3: zdobywa umiejętność krytycznej i refleksyjnej selekcji informacji dostępnych w sferze medialnej;
U4: rozumie doniosłość opanowania sztuki argumentacji dla codziennych praktyk perswazyjnych, ale także dla racjonalnej argumentacji naukowej, np. prezentacji wyników badań na zajęciach, konferencjach itp.;
U5: samodzielnie zdobywa wiedzę czytając i interpretując teksty dotyczące sztuki argumentacji.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Po ukończeniu wykładu student/ka:
K1: samodzielnie podejmuje i inicjuje działania zmierzające do wykrycia błędów lub nieuczciwych chwytów pojawiających się w przekazach medialnych;
K2: upowszechnia wiedzę na temat sztuki argumentacji;
K3: jest otwarty/ta na rzeczowe (tj. poprawne materialnie i formalnie) argumenty oraz dostrzega ich doniosłą funkcję dla budowa racjonalnego społeczeństwa;
K4: posługuje się informacjami dotyczącymi sztuki argumentowania w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych;
K5: odznacza się odpowiedzialnością za własne słowa, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
K6: ma świadomość poziomu swojej wiedzy iumiejętności dotyczących błędów argumentacyjnych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego w tym zakresie, jak również dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności przekonywania (retoryczne).
Teaching methods
(in Polish) wykład informacyjny (konwencjonalny)
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: