Conducted in
term:
2021/22Z
ISCED code: 0223
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
(for:
Nicolaus Copernicus University in Toruń)
Virtues, vices, fiends & values – a genealogy of language of morality and ethics 2400-OG-CPWW
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Bilans nakładu pracy:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
a. - godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu – 30
b. - godziny konsultacji indywidualnych uczestnika kursu – 10
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu – 15
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania – 15
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie jest wymagane dla tego przedmiotu
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna węzłowe pojęcia słownika etyki oraz potrafi je uporządkować i porównać pod kątem wzajemnych ich powiązań z językiem moralności i teoretyczno-praktycznych konsekwencji, do jakich one prowadzą – K_W02
W2: wylicza i rekonstruuje podstawowe pojęcia, związane z nimi wiodące koncepcje oraz najistotniejsze rozwiązania wypracowane na gruncie etyki w ujęciu diachronicznym i problemowym; potrafi przyporządkować poszczególne z nich do konkretnych epok, autorów, kierunków i stanowisk; zna elementarne metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla badania dziejów i ewolucji języka etyki i moralności – K_W15
W3: analizuje samodzielnie, a także z pomocą wykładowcy charakterystyczne dla etyki argumenty, identyfikuje kluczowe tezy i założenia, wyprowadza poprawne wnioski – K_W10
W4: omawia (adekwatnie, rzeczowo, krytycznie i konkluzywnie) sprofilowane pod kątem treści wykładu i przewidziane spisem lektur (przede wszystkim obowiązkowych) teksty naukowe, w aspekcie prezentowanych w nich stanowisk, idei, argumentów i polemik na temat rodzajów roli kluczowych pojęć etycznych dla sposobu budowania narracji etycznej; potrafi je odtworzyć oraz poddać konstruktywnej krytyce, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska oraz do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych – K_W13
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: analizuje treści pojęć i ich kontekstów znaczeniowych w oparciu o treści wykładu, wybrane teksty źródłowe i opracowania naukowe; samodzielnie problematyzuje najistotniejsze zagadnienia etyki i jej swoistej ewolucji jej języka– K_U07
U2: wskazuje związki (nawiązania, kontynuacje, refutacje) między zagadnieniami moralności a historycznymi i aktualnymi problemami nauki i społeczeństwa związanymi z etyką. Rozumie ich wzajemny wpływ, przenikanie się i oddziaływanie – K_U12
U3: ocenia stopień powiązania problemów teoretycznych z praktycznymi w kontekście zagadnień związanych z relacją etyki do moralności. Umie odróżnić podejście naukowe od potocznego lub/i ideologicznego – K_U13
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: docenia walory naukowe stanowisk wypracowanych na gruncie historii etyki w ramach poszczególnych jej nurtów, wskazując na ich odkrywczość, stopień uargumentowania, moc perswazyjną i aktualność, jak też poziom inspiratywności i potencjał rozwojowy dla ściślejszego rozumienia procesów społecznych i przemian kulturowych związanych z problemami moralnymi i więziami społecznymi – K_K08
K2: wykazuje motywację oraz posiada teoretyczne umocowanie i skorelowaną z nim praktyczną umiejętność prawidłowego rozpoznawania, diagnozowania, opisywania, wyjaśniania, uzasadniania oraz reagowania na procesy ewolucji języka moralności we współczesnym społeczeństwie – K_K03
Teaching methods
(in Polish) - wykład konwencjonalny z elementami konwersatorium
- wykład problemowy
- case studies
- prezentacja multimedialna
- metoda badań porównawczych
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: