Conducted in
terms:
2021/22Z, 2022/23Z, 2023/24Z
Erasmus code: 08.1
ISCED code: 0223
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
(for:
Nicolaus Copernicus University in Toruń)
Bioethics and the Axiology of Medicine 2400-OG-BIAM
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach – 30 godzin;
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin;
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- przygotowanie do wykładu – 10 godzin;
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego – 10 godzin;
Łącznie: 55 godz. (2.00 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Posiada wiedzę na temat bazowych teorii etyczno-filozoficznych i potrafi umiejętnie się do nich odwoływać w procesie wnioskowania, wyjaśnienia i ocenie wybranych zagadnień, z którymi mierzy się bioetyka.
Posiada znajomość nomenklatury pojęciowej właściwej dla danej teorii etyczno-filozoficznej i potrafi umiejętnie ją stosować w aktywnej/czynnej dyskusji bioetycznej.
Posiada znajomość przedmiotu bioetyki w sensie szerszym i węższym, jak też znajomość genezy bioetyki, w aspekcie etyczno-filozoficznym, prawnym oraz społecznym.
Posiada wiedzę na temat kluczowych problemów natury bioetycznej, ich ewolucji, jak też możliwej rozstrzygalności danego/wybranego problemu [bioetycznego].
Opisuje problematykę bioetyczną w obszarze biogenezy, bioterapii i tanatologii, tj. głównych obszarów, w których toczy się spór bioetyczny.
Ma wiedzę na temat znaczenia wartościowania w bioetyce [w nawiązaniu do koncepcji, m. in. Bauchampa, Childressa i Engelhardta].
Ma zdolność argumentowania na rzecz stanowiska utylitarystycznego i personalistycznego w bioetyce, ze wskazaniem kluczowych argumentów, które przywołują przedstawiciele powyższych koncepcji bioetycznych.
Posiada wiedzę, na temat antropocentrycznego i biocentrycznego modelu w bioetyce.
Posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak wartość życia, godność ludzka, natura człowieka, status osobowy człowieka, jako kwestii sytuujących się u podstaw wielu sporów bioetycznych.
Ma podstawową wiedzę na temat możliwości oraz ograniczeń bioetyki w rozstrzyganiu kwestii [społecznie] dylematycznych.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Stosuje wiedzę zdobytą na zajęciach z zakresu bioetyki [którą określono w punkcie Treści programowe/(bloki tematyczne)], w tym, m. in.:
Poprawnie rozpoznaje teorie etyczno-filozoficzne i stosuje argumentację w ich ramach obowiązującą do rozstrzygania dylematów bioetycznych;
Rozpoznaje i trafnie stosuje argumentację charakterystyczną dla danego typu bioetyki w otwartej dyskusji bioetycznej.
Samodzielnie wnioskuje, wyjaśnia i ocenia dylematy bioetyczne, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [tu: m. in. światopoglądowe oraz religijne].
Wskazuje korelacje występujące na linii biologia – prawo – filozofia [etyka] (tj. między naukami współtworzących bioetykę).
Umiejętnie argumentuje na rzecz, m.in. wartości życia, godności ludzkiej, natury człowieka, statusu osobowego jednostki ludzkiej [tu: w oparciu o daną teorię bioetyczną, m.in. utylitarystyczną, personalistyczną, czy też np. kulturową].
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym także światopoglądowej i religijnej), jak i prawnej roli i znaczenia dylematów natury bioetycznej nie tylko w sferze teoretycznych ich rozpoznań, ale przede wszystkim ich znaczenia dla szeroko rozumianej „praktyki życiowej”, której student jest nieodrodną częścią.
Znajomość linii argumentacyjnych, do których odwołują się bioetycy [w rozstrzyganiu wątpliwych moralnie kwestii natury biomedycznej] daje mu możliwość bardziej refleksyjnego opowiedzenia się za/przeciw określonej technice, bądź też technologii biomedycznej.
Ma świadomość różnorakości modeli bioetycznych, jak i teorii etycznych, dzięki której bardziej refleksyjnie może analizować kwestie bioetyczne, z którymi stykamy się na, co dzień.
Ma kompetencje umożliwiające „odczarowanie” dyskursu bioetycznego z argumentów nierzeczowych, często kreowanych przez środki masowego przekazu, nierzadko zaś emotywnych.
Teaching methods
(in Polish) UWAGA: W przypadku prawdopodobnego pojawienia się ograniczeń spowodowanych rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 zajęcia mogą odbywać się w formie zdalnej. W takim przypadku uczestnicy kursu otrzymają dokładne informacje (drogą mailową) o sposobie prowadzenia zajęć przed rozpoczęciem kursu, lub w trakcie jego trwania.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- project work
- Oxford
- Oxford
Type of course
(in Polish) przedmiot fakultatywny
Prerequisites
(in Polish) Nie dotyczy
Course coordinators
Notes
Term 2023/24Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: