Conducted in
term:
2024/25
ISCED code: 0914
ECTS credits:
3
Language:
English
Organized by:
Department of Rehabilitation
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Fizjoterapia kliniczna, diagnostyka funkcjonalna: Diagnostyka funkcjonalna w chorobach wewnętrznych 1855-F4-DFWCHW-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godz. (0,5 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 65 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przeprowadzenie egzaminu: 1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 83 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w ćwiczeniach: 65 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przygotowanie do zajęć (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 5 godz.
- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 6 + 1= 7 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 94 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-udział w wykładach, ćwiczeniach – 80 godz.
- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 87 godz., co odpowiada 4 pkt. ECTS
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) – D.W16
W2: zakres i zasady diagnostyki funkcjonalnej niezbędnej dla doboru metod, technik i środków fizjoterapeutycznych stosowanych w profilaktyce i fizjoterapii chorób internistycznych – D.W3, D.W4, D.W5; D.W6, D.W7, D.W8, D.W9; D.W10, D.W12, D.W13, D.W15
W3: zasady doboru funkcjonalnych badań diagnostycznych oraz kontrolowania efektywności procesu rehabilitacji medycznej osób z różnymi dysfunkcjami i schorzeniami internistycznymi – D.W3, D.W4, D.W5; D.W6, D.W7, D.W8, D.W9; D.W10, D.W12, D.W13, D.W15
W4: zasady programowania postępowania usprawniającego związanego z regeneracją, kompensacją, adaptacją do zdiagnozowanych internistycznych zaburzeń czynnościowych– D.W3, D.W4, D.W5; D.W6, D.W7, D.W8, D.W9; D.W10, D.W12, D.W13, D.W15
W6: definicję, epidemiologię, patofizjologię, objawy, diagnostykę i leczenie podstawowych jednostek chorobowych mieszących się
w zakresie chorób wewnętrznych – D.W3, D.W4, D.W5; D.W6, D.W7, D.W8, D.W9; D.W10, D.W12, D.W13, D.W15, F.W3;
W7: podstawowe wskazania i przeciwwskazania do stosowania fizjoterapii w chorobach wewnętrznych – D.W3, D.W4, D.W5; D.W6, D.W7, D.W8, D.W9; D.W10, D.W12, D.W13, D.W15
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: umiejętnie wykorzystywać i obsługiwać sprzęt
i aparaturę diagnostyczno-pomiarową do badań funkcjonalnych
i antropometrycznych niezbędnych w fizjoterapii pacjentów z chorobami wewnętrznymi oraz opisać poczynione obserwacje – D.U01, D.U28, D.U49
U2: dobrać i przeprowadzić odpowiednie badania i testy funkcjonalne niezbędne dla doboru właściwych metod i środków fizjoterapeutycznych w leczeniu pacjenta z chorobami wewnętrznymi – D.U29,
U3: Potrafi przeprowadzać badania funkcjonalne narządu ruchu, narządów wewnętrznych oraz badania wydolnościowe niezbędne dla postawienia diagnozy fizjoterapeutycznej, doboru metod fizjoterapii (interwencji), wykonywania zabiegów
i stosowania odpowiednich metod terapeutycznych, oraz do weryfikacji efektów i modyfikacji programu fizjoterapii osób z różnymi schorzeniami internistycznymi, a także udokumentować poczynione obserwacje – D.U01, D.U08, D.U12, D.U14, D.U28, D.U29, D.U30, D.U32; D.U31; D.U33, D.U34, D.U35, D.U36, D.U37, D.U46; D.U42, DU.44, D.U45, D.U48, D.U49
U4: analizować patogenezę, objawy kliniczne i przebieg określonych internistycznych jednostek chorobowych, w aspekcie doboru optymalnych technik i racjonalnego stosowania środków fizjoterapii – D.U49;
U5: zaplanować i przeprowadzić program postępowania usprawniającego w zależności od stanu klinicznego, stanu funkcjonalnego pacjenta, jego wieku, celów kompleksowej rehabilitacji w chorobach wewnętrznych oraz umie to udokumentować – D.U01, D.U08, D.U12, D.U14, D.U28, D.U29, D.U30, D.U32; D.U31; D.U33, D.U34, D.U35, D.U36, D.U37, D.U46; D.U42, DU.44, D.U45, D.U48, D.U49;
U6: wyjaśnić pacjentowi przyczynę jego dolegliwości
i zaproponować spersonalizowany sposób usprawniania – D.U47
U7: wymienić podstawowe wskazania i przeciwwskazania do stosowania fizjoterapii w chorobach wewnętrznych – C.W08
U10: stosować zasady współpracy i komunikowania się w pracach zespołu wielodyscyplinarnego – D.U47
U11: rozpoznać stany zagrożenia życia u pacjenta
z chorobami wewnętrznymi, zwłaszcza sercowo- naczyniowymi oraz prowadzić działania ratownicze, w tym resuscytacyjne do czasu przybycia pomocy kwalifikowanej – A.U15
U12: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student jest gotów do:
K1: okazania tolerancji i akceptacji postawy i zachowania pacjentów wynikających z odmiennych uwarunkowań kulturowych, religijnych, społecznych i wieku – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań – K3
K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K5: rozumienia własnych ograniczeń i potrzeby konsultacji
z ekspertem – K5
K6: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K7: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
K8: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej – K8
K9: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Teaching methods
(in Polish) Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (tradycyjny) z prezentacją multimedialną, metody dydaktyczne poszukujące – dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia: metody dydaktyczne podające – pogadanka, metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne, praca z książką, metoda projektu, metoda referatu, dyskusja dydaktyczna, uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz, analiza przypadków
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- laboratory
- case study
- practical
- case study
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Anatomia, Fizjologia, Kinezyterapia, Ortopedia, Neurologia, Reumatologia, Fizjoterapia w chorobach narządu ruchu, Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia w chorobach naczyń obwodowych. Fizjoterapia w kardiologii. Fizjoterapia kliniczna w chirurgii (stan po amputacji kończyny). Fizjoterapia kliniczna w ortopedii (stan po amputacji kończyny, choroby stawów).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: