Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24, 2024/25
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Sciences in Specialised Medical Care: Midwifery Techniques and Childbirth Management 1800-PO3-NSTPPP-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
nie dotyczy
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h
-przygotowanie do praktyki zawodowej: 6 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia : 8 h (0,3 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w praktykach zawodowych : 160 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
160 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 160 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 160 h, co odpowiada 5 punktom ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent:
W1: Wymienia zasady opieki położniczej podczas porodu fizjologicznego, porodu przedwczesnego i porodu patologicznego oraz zasady prowadzenia i przyjmowania porodu w warunkach pozaszpitalnych (D.W1)
W2: Wyjaśnia mechanizmy porodów w położeniu podłużnym główkowym, w ułożeniach odgięciowych, przy nieprawidłowym ułożeniu główki (asynklityzm przedni i tylny), w położeniach miednicowych, przy nieprawidłowej budowie miednicy kostnej i porodów bliźniaczych; (D.W2)
W3:Wyjaśnia niefarmakologiczne i farmakologiczne metody indukcji i stymulacji czynności skurczowej; D.W3.
W4:Wyjaśnia zadania położnej podczas porodu o nieprawidłowym przebiegu i porodu zabiegowego; D.W4.
W5: Wymienia zasady postępowania w sytuacjach nagłych w opiece okołoporodowej (krwotoki położnicze, dystocja barkowa, wypadnięcie pępowiny i części drobnych płodu) (D.W5)
W6:Wyjaśnia zasady psychoprofilaktyki porodu, ze szczególnym uwzględnieniem metod łagodzenia bólu porodowego (D.W6)
W7: Wyjaśnia standardy prowadzenia porodu przez położną zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi (D.W7)
W8. Wyjaśnia zasady opieki nad noworodkiem po porodzie (D.W8)
W9:Wymienia zadania położnej w monitorowaniu ciąży fizjologicznej i ocenie ryzyka położniczego (D.W9).
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent:
U1: Potrafi dokonać oceny stanu zdrowia kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej, płodu, kobiety w okresie połogu i noworodka oraz sytuacji położniczej przy pomocy dostępnych metod i środków, potrafi zinterpretować wyniki badań, potrafi wdrażać interwencje położnicze oraz dokonywać ewaluacji opieki położniczej; (D.U1)
U2:Potrafi rozpoznawać i eliminować czynniki ryzyka w przebiegu porodu, a w razie konieczności zapewniać pacjentce i jej dziecku opiekę specjalistów; (D.U2.)
U3: Potrafi podejmować działania profilaktyczne i w zakresie promocji zdrowia w stosunku do kobiet w okresie okołoporodowym oraz stosować w opiece okołoporodowej zasady wynikające z regulacji prawnych (D.U3)
U4: Potrafi wykorzystywać założenia psychoprofilaktyki położniczej oraz dokonywać wyboru niefarmakologicznych metod łagodzenia bólu porodowego i stosować te metody; (D.U4)
U5: Potrafi ustalać indywidualny plan porodu, a w razie konieczności dokonywać jego modyfikacji; (D.U5).
U6: Potrafi rozpoznawać początek porodu i oceniać jego postęp na podstawie badania położniczego zewnętrznego, wewnętrznego i obserwacji zachowania kobiety rodzącej oraz prognozować prawdopodobny przebieg porodu i oceniać możliwości odbycia porodu siłami natury (D.U6)
U7: Potrafi monitorować i oceniać różnymi metodami dobrostan płodu podczas porodu oraz interpretować wyniki tej oceny, w tym wykonywać badanie KTG i interpretować jego wynik oraz rozpoznawać zagrożenia dla płodu wynikające z nieprawidłowego wyniku badania KTG (D.U7)
U8: Potrafi sprawować opiekę położniczą nad kobietą rodzącą w poszczególnych okresach porodu i stosować konieczne procedury zgodne ze standardem opieki okołoporodowej (D.U8)
U9: Potrafi nacinać krocze, rozpoznawać pęknięcie krocza różnego stopnia i szyć krocze nacięte lub pęknięte I stopnia (D.U9)
U10: Potrafi przyjmować poród fizjologiczny i miednicowy (D.U10)
U11: Potrafi wdrażać standardy opieki położniczej w przypadku porodu pacjentki zarażonej wirusem HIV i w innych sytuacjach trudnych wskazanych w standardzie opieki okołoporodowej(D.U11)
U12: Potrafi rozpoznawać stany naglące w przebiegu porodu, w tym łożysko przodujące, łożysko przedwcześnie odklejone, krwotok położniczy, dystocję barkową oraz wypadnięcie pępowiny i części drobnych płodu, a także postępować zgodnie z rekomendacjami w tym zakresie (D.U12)
U13: Potrafi udzielać pierwszej pomocy położniczej (zabezpieczać dostęp do żyły obwodowej, podawać wlew kroplowy, stosować tlenoterapię, utrzymywać drożność dróg oddechowych, wykonywać czynności resuscytacyjne u pacjentki i noworodka, zabezpieczać ranę krocza lub szyjki macicy, wykonywać ręczne wydobycie łożyska, udzielać pomocy ręcznej w porodzie miednicowym); (D.U13)
U14: Potrafi wykonywać zabiegi okołoporodowe u noworodka i oceniać jego stan według obowiązujących skal oceny (D.U14)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1: Odnosi się do pacjentów z szacunkiem (K.1.)
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2.)
K3: Akceptuje potrzebę standardów etycznych (K.3.)
K4: Współpracuje z członkami zespołu interdyscyplinarnego (K.5.)
K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K.7.)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• ćwiczenia kliniczne
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
• odgrywanie ról,
• „burza mózgów”.
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne
Prerequisites
(in Polish) Znajomość materiału z Technik położniczych i prowadzenia porodu z I, II, III i IV semestru.
Course coordinators
Term 2023/24: | Term 2024/25: | Term 2022/23: |
Bibliography
Term 2022/23:
None |
Term 2023/24:
None |
Term 2024/25:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: