Conducted in
terms:
2024/25, 2025/26
Erasmus code: 12.6
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Oncology
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Ginekologia i opieka ginekologiczna:Pielęgniarstwo ginekologiczne 1800-PO3-NSPS-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15h
- udział w zajęciach praktycznych: 60h (10h w CSM)
- konsultacje z nauczycielem: 3h
- przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie: 10h +2h=12h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta „godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15h
-udział w zajęciach praktycznych: 60h (10 h w CSM)
-konsultacje z nauczycielem: 3h
-przygotowanie samokształcenia: 10h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 5h
-przygotowanie i udział w egzaminie: 10+2=12h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 105 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. + 4 punkty ECTS związane z uczestnictwem w praktykach zawodowych
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do egzaminu + egzamin: 10+2=12 h (0,4 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,4 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 60 godzin (10h w CSM)
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych: 40h sem. V + 120h sem. VI
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 4 punkty ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy student:
W1: Przedstawia granice norm i patologii seksualnych, modele seksualności oraz charakteryzuje aktywność seksualną w różnych okresach życia człowieka (D.W26.);
W2: omawia zasady postępowania z pacjentką przed przeprowadzeniem zabiegów ginekologicznych i po ich
przeprowadzeniu oraz w trakcie radioterapii i chemioterapii, a także rolę i zadania położnej w tym zakresie ( D.W31)
W3: zna zmiany zachodzące w organizmie kobiety w okresie menopauzy;( D.W32);
W4: przedstawia udział położnej w badaniach diagnostycznych pacjentek z chorobami ginekologicznymi i ze zmianami w gruczole piersiowym ( D.W33)
W5: przedstawia etiologię i patogenezę chorób nowotworowych narządów płciowych żeńskich i gruczołu piersiowego oraz postępowanie leczniczo-pielęgnacyjne i rehabilitacyjne w tych chorobach ( D.W34);
W6: omawia charakterystykę poszczególnych nowotworów narządu rodnego pod względem etiologii, rozpoznania histopatologicznego, objawów klinicznych, podziału na stopnie kliniczne według
Międzynarodowej Federacji Ginekologów i Położników (International Federation of Gynecology and Obsterics, FIGO) oraz zaawansowania nowotworu według klasyfikacji TNM (tumor modus metastases); ( D.W35);
W7: charakteryzuje zasady i programy profilaktyki chorób nowotworowych narządu rodnego i piersi; ( D.W36);
W8: zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia, a także zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom; ( D.W52)
W9: omawia zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową oraz pacjentem objętym terapią żywieniową; ( D.W53)
W.10: przedstawia zasady usprawniania pacjentek po operacjach ginekologicznych; ( D.W63)
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności student:
U1: Sprawuje opiekę ginekologiczną nad kobietą w różnych okresach jej życia i stanie zdrowia (D.U28.)
U2: planuje i sprawuje opiekę nad kobietą i jej partnerem w okresie prekoncepcyjnym i w przypadku wystąpienia problemu niepłodności ( D.U29);
U3: planuje i sprawuje opiekę nad pacjentami doświadczającymi niepowodzeń w prokreacji i nad rodziną obciążoną chorobami genetycznymi; ( D.U30)
U4: potrafi rozpoznać choroby gruczołu piersiowego i edukuje pacjentkę w zakresie samobadania i samoobserwacji (D.U31.);
U5: Rozpoznaje wczesne objawy nowotworowe i stany przednowotworowe (D.U32.);
U6: Rozpoznaje zaburzenia statyki narządu rodnego, uczestniczy w leczeniu i profilaktyce nietrzymania moczu (D.U.33);
U7: omawia zaburzenia i patologie seksualne; (D.U34);
U8: Przygotowuje kobietę do zabiegów operacyjnych ginekologicznych przeprowadzanych z zastosowaniem różnych technik oraz planuje opiekę po takich zabiegach, przygotowując do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych, we współpracy z rodziną pacjentki, (D.U35.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: Szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece oraz okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (D.K1.)
K2: Przestrzega praw pacjenta (D.K2.);
K3: jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; ( D.K3);
K4: Wykazuje odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (D.K4.);
K5: Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; ( D.K5)
K6: przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta; ( D.K6);
K7: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych ( D.K7)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Samokształcenie
• esej/prezentacja
Zajęcia praktyczne
• metody sytuacyjne
• obserwacja
Praktyki zawodowe
• studium przypadku
• metody sytuacyjne
• obserwacja
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- situational
- case study
- observation
- case study
- observation
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student kontynuując kształcenie z Pielęgniarstwa ginekologicznego powinien posiadać wiedzę zdobytą podczas dotychczasowego kształcenia ogólnego i klinicznego w ramach studiów pielęgniarskich, w szczególności z zakresu Ginekologii i Pielęgniarstwa ginekologicznego (II rok).
Course coordinators
Term 2024/25: | Term 2025/26: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: