Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24, 2024/25, 2025/26
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Sciences in Specialised Medical Care: Obstetrics and Obstetric Care: Obstetric Nursing 1800-PO2-NSPP-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15h
- udział w zajęciach praktycznych: 60h (10h w CSM)
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 3h
- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15h
-udział w zajęciach praktycznych: 60h (10 h w CSM)
-przygotowanie samokształcenia: 5h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 5h
-przygotowanie do wykładów: 5h
-przygotowanie do zajęć praktycznych: 8h
-przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 8+2=10h
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 2h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 8+2=10 h (0,5 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 60 godzin (10h w CSM)
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
60 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 40 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 h, co odpowiada 1,5 punktu ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent:
W1: Wymienia etiologię, patogenezę, metody diagnostyczne, leczenie i postępowanie pielęgnacyjno-położnicze w patologicznym przebiegu ciąży i połogu (D.W10)
W2: Omawia zasady monitorowania i metody oceny dobrostanu płodu w ciąży o przebiegu fizjologicznym, o nieprawidłowym czasie trwania oraz w wybranych stanach klinicznych matki i płodu, a także wydolności łożyska, oraz udział położnej w procesie diagnostyki w okresie okołoporodowym (D.W11)
W3: Omawia rekomendacje, wytyczne i algorytm postępowania diagnostycznego i profilaktyczno-leczniczego oraz standardy sprawowania opieki położniczej nad kobietą ciężarną, kobietą rodzącą, kobietą w okresie połogu oraz patomechanizm, diagnostykę i sposoby terapii w przebiegu ciąży, porodu i połogu w przypadku współistnienia chorób niepołożniczych, chorób wynikających z reakcji organizmu kobiety na ciążę oraz zaburzeń psychicznych (D.W12)
W4: Podaje definicję połogu prawidłowego i nieprawidłowego oraz zakres opieki sprawowanej przez położną nad kobietą w okresie połogu, noworodkiem i ich rodziną (D.W14)
W5: Omawia proces laktacji i czynniki ryzyka niepowodzeń w karmieniu piersią (D.W15)
W6: Opisuje działania edukacyjne dotyczące promocji karmienia piersią i rozwiązywania problemów laktacyjnych (D.W16)
W7: Uzasadnia zastosowanie metod diagnostycznych w położnictwie oraz zadania położnej w przygotowaniu pacjentki i sprzętu do ich stosowania (D.W18)
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent:
U1: Potrafi rozpoznawać i eliminować czynniki ryzyka w przebiegu ciąży i połogu, a w razie konieczności zapewniać pacjentce i jej dziecku opiekę specjalistów (D.U15)
U2: Potrafi ustalać indywidualny plan opieki prenatalnej w odniesieniu do kobiety ciężarnej, a w razie konieczności dokonywać jego modyfikacji (D.U16)
U3: Potrafi planować postępowanie położnicze i obejmować opieką położniczą kobietę ciężarną i kobietę w okresie połogu, w zależności od rozpoznanej sytuacji położniczej (D.U17)
U4: Umie wdrażać standardy dotyczące opieki nad kobietą ciężarną z zagrożeniem porodu przedwczesnego i w przebiegu porodu przedwczesnego (D.U18)
U5: Promuje karmienie naturalne, prowadzić poradnictwo laktacyjne w okresie przygotowania do laktacji i jej przebiegu, rozpoznawać problemy laktacyjne i podejmować działania prewencyjne w tym zakresie (D.U19)
U6: Realizuje zadania położnej w opiece profilaktycznej, diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej nad kobietami w ciąży i w okresie połogu (D.U20)
U7: Potrafi rozpoznawać ciążę na podstawie objawów domyślnych, prawdopodobnych i pewnych (D.U21)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1: Odnosi się do pacjentów z szacunkiem (K.1.)
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2.)
K3: Akceptuje potrzebę standardów etycznych (K.3.)
K4: Współpracuje z członkami zespołu interdyscyplinarnego (K.5.)
K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K.7.)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Praktyka zawodowa:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Prerequisites
(in Polish) W zakresie wiedzy: znajomość zagadnień z zakresu anatomii, fizjologii, patologii, embriologii i genetyki, farmakologii, podstaw opieki położniczej i technik położniczych i prowadzenia porodu oraz etyki zawodu położnej.
W zakresie umiejętności: umiejętności uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów
W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność komunikacji z pacjentką i jej rodziną.
Course coordinators
Notes
Term 2022/23:
None |
Term 2023/24:
None |
Term 2024/25:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: