Conducted in
term:
2025/26Z
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Oncology
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Zaawansowana praktyka zawodowa położnej: Terapia bólu ostrego i przewlekłego 1800-PO1-ZPTBOi-S2Z
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10h
- udział w ćwiczeniach: 20h
- konsultacje: 2h
- przeprowadzenie zaliczenia: 3h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w wykładach: 10h
- udział w ćwiczeniach: 20h
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h
- przygotowanie do ćwiczeń: 3h
- przygotowanie i udział do zaliczenia: 10+3=13h
- konsultacje z nauczycielem: 2h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 51 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 10+3=13 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1: rodzaje bólu (ostry, przewlekły), mechanizm i drogi przewodzenia oraz czynniki wpływające na jego odczuwanie ( B.W5);
W2: metody i narzędzia diagnostyki oraz monitorowania odczuwania bólu przez pacjentkę ( B.W6);
W3. zasady i metody farmakologicznego i niefarmakologicznego postępowania przeciwbólowego zgodnie z rekomendacjami i zaleceniami Polskiego Towarzystwa Badania Bólu oraz odrębności terapii przeciwbólowej w zależności od wieku (noworodek, niemowlę, kobieta w okresie senium) oraz stanu pacjenta (kobieta w terminalnej fazie choroby nowotworowej lub w okresie ciąży i karmienia piersią) ( B.W7);
W4 . działanie i skuteczność leków przeciwbólowych z różnych grup (opioidowe i nieopioidowe leki przeciwbólowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), drabina analgetyczna i koanalgetyki) oraz ich działania niepożądane ( B.W8);
W5. źródła bólu i metody jego łagodzenia u noworodka i niemowlęcia ( B.W9);
W6. zasady edukacji pacjentki, jej rodziny lub opiekuna w zakresie podawania i świadomego dozowania leków przeciwbólowych oraz monitorowania bólu nowotworowego ( B.W60)
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. oceniać ból ostry i przewlekły przy zastosowaniu skali jego natężenia dobranej do danej grupy pacjentów (kobieta, noworodek, niemowlę) oraz skuteczność zastosowanej terapii (B.U6);
U2. określić poziom sprawności poznawczej pacjenta (kobieta, noworodek, niemowlę) oraz ocenić poziom natężenia bólu i objawy związane z odczuwaniem bólu według określonej skali u pacjentów bez zaburzeń poznawczych i z zaburzeniami poznawczymi ( B.U7);
U3. uwzględnić w ocenie bólu ostrego i przewlekłego oraz prowadzonej terapii przeciwbólowej metody niefarmakologiczne dostosowane do szczególnych grup pacjentów (kobieta, noworodek, niemowlę) ( B.U8);
U4. samodzielnie dobierać i stosować metody leczenia farmakologicznego bólu ostrego i przewlekłego oraz metody niefarmakologicznego leczenia bólu w zależności od stanu klinicznego i wieku pacjenta (kobieta, noworodek, niemowlę) (B.U9);
U5. monitorować skuteczność leczenia przeciwbólowego oraz modyfikować dawkę leku przeciwbólowego w zakresie zlecenia lekarskiego ( B.U10);
U6. prowadzić edukację pacjentki, jej rodziny lub opiekuna w zakresie metod oceny i leczenia bólu z wykorzystaniem niefarmakologicznych metod leczenia bólu w warunkach domowych ( B.U11);
U7. oceniać nasilenie bólu u noworodka oraz stosować zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego na oddziale intensywnej terapii noworodka ( B.U12)
U8. korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia ginekologiczne, położnicze i neonatologiczne ( C.U8)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K1);
K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K2);
K3. okazywania dbałości o prestiż zawodu położnej i solidarność zawodową (K3);
K4. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne (K6);
K5. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów ( K7);
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład informacyjny;
- wykład problemowy;
- metody eksponujące: film, pokaz;
Ćwiczenia:
- klasyczna metoda problemowa, obserwacji;
- analiza przypadków;
- giełda pomysłów;
- „burza mózgów”;
-ćwiczenia kliniczne;
- uczenie wspomagane komputerem.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- classic problem-solving
- case study
- observation
- classic problem-solving
- case study
- observation
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student powinien posiadać wiedzę zdobytą w trakcie kształcenia na studiach licencjackich w ramach przedmiotów: fizjologia, anatomia, neurologia, neuropsychologia, ginekologia i pielęgniarstwo ginekologiczne.
Course coordinators
Notes
|
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: