Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Advanced Medical Care in Obstetrics: Specialist care for a Female Patient and Her Family in an Interdisciplinary Perspective: Pain Monitoring in Obstetric Care 1800-PO1-ZPPMB-S2Z
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 10h
- udział w praktykach zawodowych: 10h
- konsultacje: 2h
- przeprowadzenie zaliczenia: 3h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w ćwiczeniach: 10h
- udział w praktykach zawodowych: 10h
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h
- przygotowanie do ćwiczeń: 2h
- przygotowanie do praktyk zawodowych: 2h
- przygotowanie i udział do zaliczenia: 6+2=8h
- konsultacje z nauczycielem: 1h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 6+2=8 h (0,3 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych: 10 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h, co odpowiada 1 punktowi ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent:
W1: definicję bólu ostrego i przewlekłego, jego rodzaje, mechanizm i drogi jego przewodzenia oraz czynniki wpływające na jego odczuwanie (B.W6.);
W2: kategorie bólu, metody diagnostyki i monitorowania bólu nowotworowego oraz metody i narzędzia kontroli i oceny odczuwania bólu przez pacjenta (B.W7);
W3: zasady postępowania i leczenia przeciwbólowego zgodnego z najnowszymi rekomendacjami i zaleceniami Polskiego Towarzystwa Badania Bólu (B.W8);
W4: mechanizmy działania leków przeciwbólowych z różnych grup leków i ich działania uboczne w czasie terapii bólu przewlekłego (B.W9.)
W5: niefarmakologiczne metody w terapii bólu (B.W10.);
W6: zasady i odrębności w postępowaniu przy terapii przeciwbólowej pacjentów w wieku podeszłym oraz w terminalnej fazie choroby nowotworowej (B.W11.);
W7: źródła i metody łagodzenia bólu u noworodka (B.W12.)
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent:
U1: oceniać ból ostry przy zastosowaniu skali jego natężenia dobranej do danej grupy pacjentów (B.U5);
U2: oceniać kliniczne przyczyny zmian w wartościach parametrów życiowych wynikające z odczuwanego bólu i podejmować w tym zakresie działania adekwatne do stanu pacjenta (B.U6);
U3: podawać odpowiednimi drogami leki przeciwbólowe, modyfikując dawkę leku w zależności od stanu pacjenta(B.U7);
U4: stosować odpowiednie metody niefarmakologiczne łagodzenia bólu w zależności od stanu pacjenta (B.U8);
U5: dokumentować procedury realizowane w ramach terapii bólu ostrego i przewlekłego oraz prowadzić kartę leczenia bólu (B.U9);
U6: oceniać poziom sprawności poznawczej pacjenta i natężenia bólu według odpowiedniej skali (B.U10);
U7: oceniać skuteczność terapii bólu ostrego i przewlekłego (B.U11);
U8: prowadzić edukację pacjenta w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w terapii bólu przewlekłego (B.U12);
U9: oceniać nasilenie bólu u noworodka oraz stosować zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego na Oddziale Intensywnej Terapii Noworodka (B.U13).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.);
K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.);
K3: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.);
K4: okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.);
K5: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.);
K6: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.).
Teaching methods
(in Polish) Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• ćwiczenia kliniczne
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
• debata
• odgrywanie ról,
• „burza mózgów”.
Praktyki zawodowe:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne
Prerequisites
(in Polish) W zakresie wiedzy: Student przed przystąpieniem do zajęć z ww. przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu studiów I stopnia:
-przebiegu prawidłowej ciąży, porodu i połogu oraz powikłań okresu poporodowego,
-specjalistycznej opieki położniczej i neonatologicznej,
- podstaw psychologii i socjologii.
W zakresie umiejętności: uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów.
W zakresie kompetencji społecznych: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych w opiece położniczej.
Znajomość podstaw anatomii, fizjologii i patofizjologii, farmakologii.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: