Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Advanced Midwifery Care: Ultrasound Diagnostics in Obstetrics 1800-PO1-ZOPDU-S2Z
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin 0,4 ECTS
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie i udział w egzaminie: 15+2=17h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
udział w wykładach: 10h
-udział w ćwiczeniach: 20h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 20h
-przygotowanie do wykładów: 15h
-przygotowanie do ćwiczeń: 15h
-przygotowanie i udział w egzaminie: 15+2=17h
-konsultacje: 3h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + egzamin: 15+2=17 h (0,68 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,68 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 30 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 h, co odpowiada 1,2 punktu ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1: możliwości obrazowania przy różnych drogach dostępu z zastosowaniem nowoczesnej aparatury do diagnostyki ultrasonograficznej (B.W13.)
W2:zasady wykonywania badania ultrasonograficznego narządów jamy brzusznej i miednicy mniejszej oraz narządu rodnego kobiety, w tym kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej i kobiety w okresie połogu; (B.W14.)
W3: techniki wykonywania i zasady asystowania przy zabiegach wykonywanych przy użyciu ultrasonografu (B.W15.)
W4: zasady opisu i interpretacji diagnostyki ultrasonograficznej ciąży pojedynczej i wielopłodowej;( B.W17.)
W5: zasady wykonywania, oceny i dokumentowania badania serca płodu za pomocą różnych technik ultrasonograficznych (B.W18.)
W6: regulacje prawne i normy etyczne dotyczące udzielania specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie (B.W19.)
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1:wykonywać badanie ultrasonograficzne narządów jamy brzusznej i miednicy mniejszej oraz wstępnie oceniać i opisywać wynik badania (B.U14.)
U2: różnicować anatomię ultrasonograficzną narządu rodnego w różnych okresach życia kobiety i wstępnie interpretować podstawowe wyniki badań ultrasonograficznych; (B.U15.)
U3: rozpoznawać wczesną ciążę i jej umiejscowienie oraz oceniać prawidłowość rozwoju pęcherzyka ciążowego, a także wiek ciążowy, masę, dojrzałość płodu i jego położenie; (B.U16.)
U4: wykonywać badanie ultrasonograficzne ciąży niskiego ryzyka, oceniać prawidłowość jej rozwoju, wielkość płodu, wykluczać duże wady anatomiczne płodu, oceniać stan płodu oraz popłodu (łożyska i płynu owodniowego) i opisywać wynik tego badania; (B.U17.)
U5: dokonywać wstępnej oceny płodu i struktur w otoczeniu płodu oraz pogłębionej oceny serca, układu krążenia i innych struktur płodu za pomocą różnych technik ultrasonograficznych; (B.U18.)
U6: interpretować podstawowe wyniki badań ultrasonograficznych z wykorzystaniem techniki przezpochwowej, przezodbytniczej i przezbrzusznej w położnictwie; ( B.U20.)
U7: określać, w jakich stanach klinicznych, przy jakich podejrzeniach i przy uzyskaniu jakich obrazów powinno być wykonane konsultacyjne badanie ultrasonograficzne;(B.U21.)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1 Formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów ( K2)
K2: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową ( K3)
K.3. okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników( K4)
K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych; ( K5);
K.5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych;( K6)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Praktyka zawodowa:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Prerequisites
(in Polish) W zakresie wiedzy: znajomość zagadnień z zakresu anatomii, fizjologii, patologii, embriologii i genetyki, farmakologii, podstaw opieki położniczej i technik położniczych i prowadzenia porodu oraz etyki zawodu położnej. Znajomość zasad działania aparatu usg.
W zakresie umiejętności: umiejętności uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów
W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność komunikacji z pacjentką i jej rodziną.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: