Conducted in
term:
2025/26Z
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Clinical Neuropsychology
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Nauki społeczne i humanizm w położnictwie: Psychologia 1800-PO1-NSPP-S1Z
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 15 h
Łączny nakład pracy: 45 h = 1,5 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.W1. psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone; B.W2. problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; B.W3. etapy rozwoju psychicznego człowieka i występujące na tych etapach prawidłowości; B.W4. pojęcie emocji i motywacji oraz zaburzenia osobowościowe; B.W5. podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii prenatalnej i prokreacyjnej; B.W6. etapy rozwoju dziecka od poczęcia do narodzin, czynniki psychospołeczne warunkujące jego rozwój w okresie prenatalnym i czynniki sprzyjające tworzeniu się więzi rodziców z dzieckiem poczętym; B.W7. psychospołeczne aspekty kolejnych okresów w życiu kobiety od pokwitania do senium.
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.W1. psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone; B.W2. problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; B.W3. etapy rozwoju psychicznego człowieka i występujące na tych etapach prawidłowości; B.W4. pojęcie emocji i motywacji oraz zaburzenia osobowościowe; B.W5. podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii prenatalnej i prokreacyjnej; B.W6. etapy rozwoju dziecka od poczęcia do narodzin, czynniki psychospołeczne warunkujące jego rozwój w okresie prenatalnym i czynniki sprzyjające tworzeniu się więzi rodziców z dzieckiem poczętym; B.W7. psychospołeczne aspekty kolejnych okresów w życiu kobiety od pokwitania do senium. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.U1. rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; -Wykłady - Ćwiczenia - Samokształcenie - E-learning -Metody dydaktyczne eksponujące: inscenizacja, pokaz. -Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, wykład problemowy. -Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku. -Egzamin, -Kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru), -Kolokwium w formie opisowej, -Realizacja samokształcenia w formie, eseju i/lub prezentacji multimedialnej, -Aktywność na zajęciach, -Obowiązkowa obecność na zajęciach, -Zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną (warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z bieżącego materiału), -Zaliczenie platformy e-learningowej, -Przedłużona obserwacja studenta, -Ocena studentów.
B.U2. oceniać wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny człowieka; B.U3. oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba) oraz informować o elementarnych formach pomocy psychologicznej; B.U4. rozpoznawać problemy psychospołeczne macierzyństwa małoletnich i kobiet w późnym wieku oraz wskazywać rolę wychowania seksualnego w życiu człowieka; B.U5. rozpoznawać problemy psychologiczne związane z prokreacją (zaburzenia płodności, aborcja, poronienie, utrata dziecka w okresie okołoporodowym) i udzielać wsparcia psychicznego; B.U6. rozpoznawać problemy psychologiczne i zaburzenia psychiczne występujące u kobiet w okresie ciąży, porodu i połogu oraz w okresie klimakterium; B.U7. identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się oraz wykazywać umiejętność aktywnego słuchania; B.U8. wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece położniczej; B.U9. wskazywać i stosować właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne. W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do: K.2. przestrzegania praw pacjenta; K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu; K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do: K.2. przestrzegania praw pacjenta; K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu; K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Teaching methods
(in Polish) -Wykłady - Ćwiczenia - Samokształcenie - E-learning -Metody dydaktyczne eksponujące: inscenizacja, pokaz. -Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, wykład problemowy. -Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku.
Prerequisites
(in Polish) Brak.
Course coordinators
Notes
Term 2025/26Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: