Conducted in
term:
2025/26Z
ISCED code: 0912
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathophysiology
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Nauki przedkliniczne:Patologia:Patofizjologia 1800-PO1-NPKPA-S1Z
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- samokształcenie: opracowanie wskazanych tematów w ramach samokształcenia, przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego+ kolokwium: 2+1= 3 godziny.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 3 godziny,
co odpowiada 0,1 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym):
3 godziny.
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: podstawowe patomechanizmy zaburzeń w układzie sercowo-naczyniowym (nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, zawał mięśnia sercowego), zmian wstecznych,
zmian postępowych, zapaleń ostrych i przewlekłych oraz nowotworów. A.W8.
W2: wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia (chorobę niedokrwienną serca, miażdżycę, zawał mięśnia sercowego), moczowego (ostre uszkodzenie nerek- przednerkowe, nerkowe, zanerkowe, przewlekłą chorobę nerek), hormonalnego (cukrzycę i jej powikłania, choroby przysadki, tarczycy
i przytarczyc) i układu hemostazy (zaburzenia procesu hemostazy, skazy krwotoczne, zakrzepicę) oraz przebieg kliniczny wybranych chorób. A.W9.
W3: czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne (czynniki biologiczne, chemiczne, fizyczne, jak również genetyczne), modyfikowalne i niemodyfikowalne (wiek, płeć, masa ciała, aktywność fizyczna) wpływające na rozwój chorób. A.W10.
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości
w sytuacji zaburzenia jego homeostazy oraz interpretować fizjologiczne procesy, ze szczególnym uwzględnieniem neurohormonalnej regulacji procesów fizjologicznych. A.U2.
U2: łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych
z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych oraz wskazywać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów. A.U3.
U3: szacować ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych. A.U4.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji student jest gotów do:
K1: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. K.5.
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.7.
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład informacyjny;
- wykład problemowy;
- wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
- dyskusja dydaktyczna;
- metody eksponujące: analiza przypadków pacjentów;
- metody eksponujące: filmy.
Samokształcenie:
- samodzielne opracowanie wskazanych zagadnień z zakresu samokształcenia.
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- case study
Prerequisites
(in Polish) Znajomość Anatomii z zakresu budowy, topografii poszczególnych narządów, Fizjologii z zakresu funkcji poszczególnych narządów
i układów, Biochemii z zakresu procesów metabolicznych
z uwzględnieniem szlaków metabolicznych: węglowodanów, lipidów, białek, a także metabolizmu kwasów nukleinowych.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: