Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0919
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Gastroenterology and Nutrition Disorders
(for:
Faculty of Health Sciences)
Sciences in Basic Midwifery Care: Dietetics 1800-PO1-D-S1Z
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 29 godzin, co odpowiada 0,97 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- samokształcenie: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 1 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 2 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,73 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin (0,13 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 4 godzin, co odpowiada 0,13 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy student:
W1: uzasadnia zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe w zależności od płci i wieku (C_W20)
W2: wymienia podstawowe zaburzenia stanu odżywienia (C_W20)
W3: wyjaśnia podstawowe wskaźniki stanu odżywienia (C_W20)
W4: wymienia jakościowe i ilościowe zmiany w zapotrzebowaniu organizmu na składniki pokarmowe w wybranych jednostkach chorobowych (C_W19; C_W20; C_W21)
W5: klasyfikuje główne powikłania leczenia żywieniowego (C_W19)
W6: wymienia podstawowe zasady dietoterapii wybranych jednostek chorobowych z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_W19; C_W20; C_W21, C_W22)
W7: przedstawia listę zasad profilaktyki chorób żywieniowozależnych z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_W21; C_W22)
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności student:
U1: potrafi wyciągać wnioski dotyczące stanu odżywienia organizmu wykorzystując do tego celu wybrane metody antropometryczne (C_U31)
U2: potrafi interpretować wyniki oznaczeń wybranych wykładników biochemicznych w ocenie stanu odżywienia (C_U32; C_U33)
U3: potrafi zastosować interwencję żywieniową u pacjenta z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_U31; C_U32, C_U34)
U4: potrafi wyciągać wnioski dotyczące oznaczeń witamin i składników mineralnych w codziennej diecie i stosowanych dietach terapeutycznych (C_U33)
U5: potrafi zastosować zasady zdrowego żywienia w codziennej diecie dzieci i dorosłych (C_U31; C_U32; C_U33)
U6: potrafi zaplanować postępowania dietetyczne w wybranych chorobach żywieniowozależnych (C_U33)
U7: potrafi zaplanować zastosowanie środków spożywcze specjalnego przeznaczenia dla wybranych pacjentek zagrożonych niedożywieniem (C_U34)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: przeprowadza analizę wytycznych postepowania dietetycznego przedstawionych w najnowszej literaturze naukowej (K.5)
K2: wykazuje zagrożenia i korzyści związane ze stosowaniem dietoterapii w wybranych jednostkach chorobowych (K.4)
K3: demonstruje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną (K.7)
K4: akceptuje preferencje pacjenta w proponowanej diecie (K.6)
Teaching methods
(in Polish) Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne
Samokształcenie: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków;
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- project work
- situational
- seminar
- brainstorming
- presentation of a paper
- case study
- observation
- situational
- seminar
- brainstorming
- presentation of a paper
- case study
- observation
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- evaluative methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- evaluative methods
- cooperation-based methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i dietetyki
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: