Conducted in
terms:
2024/25, 2025/26
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Preventive Nursing
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne 1800-P3-PSC1-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 45 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 2 godziny
- udział w praktykach zawodowych: 80 godzin
- opracowanie zadań samokształcenia: 35 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 8 + 1 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 255 godzin, co odpowiada 8,5 punktom ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) D.W1. - Student wymienia objawy zagrożenia życia u pacjentów ze schorzeniami psychicznymi oraz omawia sposoby postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych.
D.W2. - Student zna etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach.
D.W3. - Student zna zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie psychiatrycznym.
D.W5. - Student zna zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach.
D.W6. - Student zna właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w zaburzeniach psychicznych w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania oraz omawia farmakologiczne i niefarmakologiczne metody leczenia zaburzeń psychicznych.
D.W7. - Student zna standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia psychicznego.
D.W10. - Student zna zasady organizacji opieki specjalistycznej psychiatrycznej.
D.W19. - Student zna etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych.
D.W20. - Student zna zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego.
D.W21. - Student zna możliwości stosowania psychoterapii u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi.
D.W27. - Student zna przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach.
D.W33. - Student zna metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia psychicznego lub stosowane leczenie.
Learning outcomes - skills
(in Polish) D.U1. - Student potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej.
D.U2. - Student potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące zaburzeń psychicznych, w tym uzależnień.
D.U3. - Student potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób psychicznych.
D.U8. - Student potrafi rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych.
D.U15. - Student potrafi dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych.
D.U18. - Student potrafi rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego.
D.U20. - Student potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną.
D.U21. - Student potrafi prowadzić aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej.
D.U22. - Student potrafi przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta.
C.U46 - Student potrafi przeprowadzać kompleksowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta, dokumentować wyniki badania oraz dokonywać ich analizy dla potrzeb opieki pielęgniarskiej.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student jest gotów do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osóbpowierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: przestrzegania praw pacjenta;
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tymprzestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniemproblemu;
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Teaching methods
(in Polish) wykład informacyjny
wykład konwersatoryjny (tradycyjny i w formie zdalnej)
pokaz
ćwiczenia praktyczne w grupach
dyskusja
wywiad z pacjentem
film
symulacja w Centrum Symulacji Medycznej
Observation/demonstration teaching methods
- simulation (simulation games)
- display
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: