Conducted in
terms:
2024/25, 2025/26
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Palliative Care
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Opieka paliatywna 1800-P3-OPPl-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 25 h (0,9 ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 40 h (1,6 ECTS)
- udział w praktykach zawodowych – 40 h (1,6 ECTS)
-samokształcenie – 15 h (0,7 ECTS)
120 h = 4,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,1 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu - 5 h = 0,1 ECTS
Łączny nakład pracy: 130 h = 5 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna zasady organizacji opieki specjalistycznej paliatywnej - K_D.W10.
W2: zna etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach -K_D.W2.
W3: zna zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie w opiece paliatywnej: - K_D.W3.
W4: zna zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach - K_D.W5.
W5: zna właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania- K_D.W6.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki pielęgniarskiej- K_D.U1.
U2: dokumentuje sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych - K_D.U15.
U3: potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób - K_D.U3.
U4: potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną - K_D.U20.
U5: potrafi oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe - K_D.U24.
U6: potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza - K_D.U26.
U7: potrafi postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta - K_D.U25.
U8: potrafi dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków -K_D.U6.
U9: potrafi dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji - K_D.U7.
U10: potrafi doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii - K_D.U9.
U11: potrafi modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej - K_D.U11.
U12: potrafi uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych - K_D.U16
U13: potrafi prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - K_D.U17
U14: potrafi rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo- pielęgnacyjnego - K_D.U18
U15: potrafi pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną - K_D.U19
U16: potrafi przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych - K_D.U12.
U17: potrafi krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych - K_D.U31.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: kieruje się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną- K_D.K1.
K2: zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu - K_D.K5.
Teaching methods
(in Polish) Wykład informacyjny
Wykład problemowy
Dyskusja dydaktyczna
Pokaz
Metoda studium przypadków
Praca w małych grupach, metoda zajęć praktycznych,
Gry dydaktyczne: burza mózgów, metoda sytuacyjna i symulacyjna
Observation/demonstration teaching methods
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- case study
- brainstorming
- observation
- situational
- practical
- seminar
- brainstorming
- observation
- situational
- practical
- seminar
Prerequisites
(in Polish) Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu onkologii klinicznej, znajomość farmakoterapii w zakresie środków przeciwbólowych nieopioidowych oraz opioidowych
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: