Conducted in
term:
2023/24
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Geriatrics
(for:
Faculty of Health Sciences)
Geriatrics and Geriatric Nursing 1800-P3-Ger2-S1
This course has not yet been described...
|
Term 2023/24:
None |
Total student workload
(in Polish) Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach - 20h
- udział w zp - 80h
- udział w praktykach - 80h
- przygotowanie do zajęć i do zaliczenia -10h
- samokształcenie - 20h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 210 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych schorzeniach wieku starszego (m.in.: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca, choroby serca, zespoły otępienne, ch. Parkinsona i depresja). D.W2
W2. zasady diagnozowania pielęgniarskiego i planowania opieki nad pacjentami geriatrycznymi. D.W3
W3. rodzaje badań diagnostycznych stosowanych w geriatrii i zasady ich zlecania (gastroskopia, kolonoskopia, USG i inne). D.W4
W4. zasady przygotowania pacjenta geriatrycznego do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach. D.W5.
W5. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych schorzeniach u osób starszych, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania. D.W6.
W6. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w starszym wieku (standard p/odleżynowy, karmienia przez zgłębnik, PEG i inne). D.W7.
W7. reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację D.W8. postawy pacjenta wobec choroby, przyjęcia do szpitala, schorzeń i dolegliwości. D.W8.
W8. proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym. D.W9.
W9. zasady organizacji opieki specjalistycznej geriatrycznej. D.W10.
W10. etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku starszego oraz odrębności przebiegu tych schorzeń. D.W11.
W11. narzędzia i skale pielęgniarskiej oceny pacjenta geriatrycznego, wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz podstawowe zasady i formy usprawniania. D.W12.
W.12. narzędzia i skale całościowej oceny pacjenta geriatrycznego. D.W12
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej. D.U1.
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów geriatrycznych. D.U2.
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu schorzeń oraz następstw zmian inwolucyjnych wynikających z wieku. D.U3.
U4. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii. D.U9.
U5. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych. D.U12.
U6. brać udział w wystawianiu skierowania na wykonanie wybranych badań diagnostycznych. D.U13.
U7. przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia. D.U14.
U8. obserwować i dokumentować stan pacjenta, realizowaną opiekę pielęgniarską również z uwzględnieniem dostępnych narzędzi informatycznych do gromadzenia danych. D.U15.
U9. brać udział (i/lub samodzielnie) w doborze sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych oraz uczyć pacjenta i jego opiekuna jego użytkowania. D.U16.
U10. prowadzić u osób starszych żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U11. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego i leczniczo-pielęgnacyjnego. D.U18.
U12. prowadzić rozmowę terapeutyczną. D.U20.
U13. prowadzić podstawową rehabilitację przyłóżkową i usprawnianie w zakresie codziennych czynności. D.U21.
U14. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta. D.U22.
U15. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych. D.U23.
U16. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe. D.U24.
U17. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza. D.U26.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną. K.01.
K2. przestrzegania praw pacjenta. K.02.
K3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. K.03.
K4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. K.04.
K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. K.05.
K6. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. K.06.
K7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.07.
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, symulacja wysokiej wierności, praca z pacjentem pod kontrolą nauczyciela;
Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, wykład problemowy;
Metody dydaktyczne poszukujące: metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku, sytuacyjna, praca w grupach, samodzielne studiowanie literatury.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- observation
- case study
- situational
- case study
- situational
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Choroby wewnętrzne i podstawy pielęgniarstwa
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2023/24:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: