Conducted in
terms:
2023/24, 2024/25, 2025/26
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Preventive Nursing
(for:
Faculty of Health Sciences)
Advanced Nursing Practice. Nursing and Therapeutic Education in Chronic Diseases – Renal Replacement Therapy 1800-P2-ZPN1-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
- przeprowadzenie zaliczenia 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 h, co odpowiada 1,3 ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 h (forma zdalna, on-line)
- udział w ćwiczeniach: 10 h
- przygotowanie do praktyk zawodowych (czytanie literatury): 2 h
- napisanie raportu z opieki: 3 h
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 h, co odpowiada 1,1 ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zalicznenia – 8 h
- udział w egzaminie: 2 h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,3 ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w praktykach zawodowych 10 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
10 h, co odpowiada 0,3 ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- wymiar praktyki 10 h, co odpowiada 0,3 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
1. predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej (B.W12).;
2. standardy specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach
przerywanych i technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT) (B.W28);
3. zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego (ciągła ambulatoryjna dializa otrzewnowa CADO, ambulatoryjna dializa otrzewnowa ADO, hemodializa, hiperalimentacja) (B.W29);
4. planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów (B.U33);
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności student potrafi:
1. Sprawować specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych oraz technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT); (B.U31)
2. Planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji podczas dializy i hemodializy; (B.U32)
3. Planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów; (B.U33)
4. Oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej; (B.U12)
5. Przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego; (B.U14)
6. Wdrażać działanie terapeutyczne w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych; (B.U19)
7. Stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej; (B.U24)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: przestrzegania praw pacjenta;
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Teaching methods
(in Polish) Metody podające, problemowe i eksponujące:
• wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• dyskusja dydaktyczna,
• seminarium,
• analiza przypadków
• prezentacja filmów
Metody dydaktyczne w kształceniu online:
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Metody dydaktyczne podające:
wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Prerequisites
(in Polish) Do sprawnej realizacji przedmiotu wymagana jest wiedza wyjściowa z zakresu:
- anatomii, fizjologii i patofizjologii układu regulacji hormonalnej i metabolicznej zawiadującego gospodarką węglowodanową, tłuszczową, białkową,
- podstaw klinicznych układu moczowego.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: