Conducted in
term:
2022/23
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Preventive Nursing
(for:
Faculty of Health Sciences)
Nursing and Therapeutic Education in Chronic Diseases - Renal Replacement Therapy 1800-P2-Openerc-S2
This course has not yet been described...
Term 2022/23:
None |
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
- przeprowadzenie egzaminu 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 h, co odpowiada 0,9 ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach 10 h
- przygotowanie zajęć (czytanie literatury): 8 h
- napisanie planu edukacji terapeutycznej: 2 h
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 h, co odpowiada 1,6 ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu – 8 h
- udział w egzaminie: 2 h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym 5 h CSM) – 10 h
- udział w praktykach zawodowych 10 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 h, co odpowiada 0,8 ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- wymiar praktyki 10 h, co odpowiada 0,4 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych pacjentów leczonych nerkozastępczo (B.W14.)
W2: standardy specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach
przerywanych i technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT) (B.W28);
W3: zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego (ciągła ambulatoryjna dializa otrzewnowa CADO, ambulatoryjna dializa otrzewnowa ADO, hemodializa, hiperalimentacja) (B.W29);
W4: przyczyny i zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz opieki nad pacjentami z niewydolnością nerek (B.W30.);
W5: zasady opieki nad pacjentem przed i po przeszczepieniu narządów (B.W31.);
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: diagnozować zagrożenia zdrowotne oraz dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich (B.U11., B.U16.);
U2: ocenić adaptację pacjenta do choroby przewlekłej (B.U12.);
U3: przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach prowadzonej edukacji terapeutycznej (B.U14. );
U4: dostosowywać do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych dostępne programy edukacji zdrowotnej w celu zaplanowania edukacji terapeutycznej pacjenta leczonego nerkozastępczo (B.U22.);
U5: stosować w realizacji edukacji terapeutycznej wybrane metody edukacji zdrowotnej u pacjenta leczonego nerkozastępczo (B.U24.);
U6: sprawować specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych oraz technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT) (B.U31.);
U7: planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji podczas dializy i hemodializy (B.U32.);
U8: Planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów; (B.U33);
U9: rozpoznawać i uwzględniać sytuację psychologiczną pacjenta i jego reakcje na chorobę oraz proces leczenia w procesie udzielania wsparcia motywacyjno-edukacyjnego (B.U39.).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1:dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
K2:formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K3:okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
K4: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu; pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
K5: ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
Teaching methods
(in Polish) Metody podające, problemowe i eksponujące:
• wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• dyskusja dydaktyczna,
• seminarium,
• analiza przypadków
• prezentacja filmów
Metody dydaktyczne podające:
wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Expository teaching methods
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- classic problem-solving
- seminar
- brainstorming
- classic problem-solving
- seminar
- brainstorming
Online teaching methods
- cooperation-based methods
- methods developing reflexive thinking
- methods developing reflexive thinking
Prerequisites
(in Polish) Do sprawnej realizacji przedmiotu wymagana jest wiedza wyjściowa z zakresu:
- anatomii, fizjologiii i patofizjologii układu regulacji hormonalnej i metabolicznej zawiadującego gospodarką węglowodanową, tłuszczową, białkową,
- podstaw klinicznych układu moczowego
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: