Conducted in
term:
2022/23
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Palliative Care
(for:
Faculty of Health Sciences)
Nursing and Therapeutic Education in Chronic Diseases - Respiratory Failure 1800-P2-Nieoddw-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
- przeprowadzenie egzaminu 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 h, co odpowiada 1,3 ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach: 10 h
- przygotowanie do praktyk zawodowych (czytanie literatury): 2 h
- napisanie planu edukacji terapeutycznej: 3 h
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 h, co odpowiada 1,1 ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu – 8 h
- udział w egzaminie: 2 h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,3 ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach 10 h, w tym 5 h w warunkach symulowanych w CSM
- udział w praktykach zawodowych 10 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 h, co odpowiada 0,6 ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- wymiar praktyki 10 h, co odpowiada 0,3 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: założenia i zasady tworzenia oraz ewaluacji programów zdrowotnych oraz metody edukacji terapeutycznej (B.W21);
W2: patomechanizm, objawy, diagnostykę i postępowanie pielęgniarskie w przewlekłej niewydolności oddechowej (B.W26);
W3: technikę badania spirometrycznego (B.W27.);
W4: zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc (B.W32);
W5: patomechanizm astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej (B.W33.);
W6: metody tlenoterapii i zasady ich stosowania u pacjenta z PNO (przewlekłą niewydolnością oddechową) w przebiegu POChP (B.W46.);
W7: wskazania stosowania nieinwazyjnej wentylacji mechanicznej w POChP oraz możliwe powikłania jej zastosowania (B.W47.).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: diagnozować zagrożenia zdrowotne oraz dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich dla pacjenta z przewlekłą niewydolnością oddechową (B.U11., B.U16.);
U2: ocenić adaptację pacjenta do choroby przewlekłej (B.U12.);
U3: przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach prowadzonej edukacji terapeutycznej (B.U14.);
U4: dostosowywać do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych dostępne programy edukacji zdrowotnej w celu zaplanowania edukacji terapeutycznej pacjenta z niewydolnością oddechową (B.U22.);
U5: stosować w realizacji edukacji terapeutycznej wybrane metody edukacji zdrowotnej u pacjenta z przewlekłą niewydolnością oddechową (B.U24. );
U6: wykonać badania spirometryczne i interpretować ich wyniki (B.U30.);
U7: rozpoznawać i uwzględniać sytuację psychologiczną pacjenta i jego reakcje na chorobę oraz proces leczenia w procesie udzielania wsparcia motywacyjno-edukacyjnego (B.U39.).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student w zakresie kompetencji społecznych posiada umiejętności:
K1: dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K3: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
K4: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
K5: ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
Teaching methods
(in Polish) Metody podające, problemowe i eksponujące:
• wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• dyskusja dydaktyczna,
• seminarium,
• analiza przypadków
• prezentacja filmów
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Expository teaching methods
- description
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- case study
- experimental
- situational
- case study
- experimental
- situational
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość anatomii i fizjologii w zakresie układu oddechowego.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: