Conducted in
terms:
2023/24, 2024/25, 2025/26
Erasmus code: 12.6
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Preventive Nursing
(for:
Faculty of Health Sciences)
Specialised Care Sciences: Internal Diseases and Internal Medicine Nursing 1800-P2-NZOCW-S1
This course has not yet been described...
Term 2024/25:
None |
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 45h; tj.: 20h (choroby wewnętrzne) + 25h (pielęgniarstwo internistyczne)
- udział w zajęciach praktycznych – 120 h
- przeprowadzenie zaliczenia/egzaminu 2h, tj.: 1h + 1h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 167h, co odpowiada 6 ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 45h
- udział w zajęciach praktycznych: 120 h
- samokształcenie kontrolowane, łącznie dla przedmiotu 40 h tj.: 15h (choroby wewnętrzne) + 25h (pielęgniarstwo internistyczne) (w tym: czytanie literatury, wybór i zebranie materiałów, wykonywanie konspektu, a następnie pełnej wersji opracowania nadanego w ramach samokształcenia)
- przygotowanie do zajęć praktycznych (czytanie literatury): 6 h
- napisanie raportu z opieki: 4h
- udział w praktykach zawodowych – 160 h
- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu i zaliczenie/egzamin: 8 + 2 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 385 h, co odpowiada 13 ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu – 8 h (0,3 ECTS)
- udział w zaliczeniu/egzaminie: 2 h (0, 06 ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,36 ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 120 h
- udział w praktykach zawodowych 160 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
280 h, co odpowiada 10 ECTS (4+6)
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- wymiar praktyki 160 h, co odpowiada 6 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: czynniki ryzyka częstych chorób wewnętrznych i zagrożenia zdrowotne u pacjentów internistycznych (D.W1.);
W2: etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach internistycznych (D.W2.);
W3: zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym (D.W3.);
W4: rodzaje badań diagnostycznych wykonywanych w internie i zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach (D.W4., D.W5.);
W5: właściwości grup leków stosowanych w internie, i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania (D.W6.);
W6: standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia (D.W7.);
W7: reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację (D.W8.);
W8: zasady organizacji opieki internistycznej (D.W10.);
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje
pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej (D.U1.);
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień (D.U2.);
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób (D.U3.);
U4. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii (D.U9.);
U5. wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu (D.U10.);
U6: modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej (D.U11.);
U7: przygotować pacjenta fizycznie i psychicznie do badań
diagnostycznych (D.U12.);
U8: dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych (D.U15.);
U9: rozpoznać powikłania leczenia farmakologicznego,
dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego (D.U18.);
U10: prowadzić rozmowę terapeutyczną (D.U20.);
U11: przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta (D.U22.);
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje
pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej (D.U1.);
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień (D.U2.);
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób (D.U3.);
U4. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii (D.U9.);
U5. wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu (D.U10.);
U6: modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej (D.U11.);
U7: przygotować pacjenta fizycznie i psychicznie do badań
diagnostycznych (D.U12.);
U8: dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych (D.U15.);
U9: rozpoznać powikłania leczenia farmakologicznego,
dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego (D.U18.);
U10: prowadzić rozmowę terapeutyczną (D.U20.);
U11: przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta (D.U22.);
U12: asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych (D.U23.);
U13: oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe (D.U24.);
U14: postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta (D.U25.);
U15: przygotować i podać pacjentom leki różnymi drogami,
samodzielnie lub na zlecenie lekarza (D.U26.);
U16: udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego
zagrożenia życia (D.U27.).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K.1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K.2: przestrzegania praw pacjenta;
K.3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K.4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K.5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K.6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K.7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny,
Zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa - metody słowne, oglądowe i praktyczne:
- seminarium
- pogadanka
- dyskusja dydaktyczna
- opis i wyjaśnianie
- pokaz
- instruktaż
- opis i analiza przypadku
- ćwiczenia kliniczne
- gry symulacyjne (SWW)
- raporty
- Samokształcenie
- studiowanie piśmiennictwa
- opis i analiza przypadku
- uczenie wspomagane komputerem
Observation/demonstration teaching methods
- display
- simulation (simulation games)
- simulation (simulation games)
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- description
- discussion
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- description
- discussion
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- seminar
- observation
- case study
- seminar
- observation
- case study
Online teaching methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- content-presentation-oriented methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student na potrzeby realizacji zajęć z przedmiotu CHOROBY WEWNĘTRZNE I PIELĘGNIARSTWO INTERNISTYCZNE powinien wykazywać się wiedzą oraz umiejętnościami z zakresu:
- anatomii, fizjologii i patofizjologii, zasad badania podmiotowego i przedmiotowego
- podstaw klinicznych najczęstszych schorzeń internistycznych (wg zakresu tematów),
- podstaw teoretycznych dla pielęgnowania w chorobach wewnętrznych oraz edukacji zdrowotnej,
- algorytmów i zasad wykonawstwa procedur i interwencji pielęgniarskich
- zasad etyki i deontologii pielęgniarki/położnej.
Course coordinators
Bibliography
Term 2024/25:
None |
Notes
Term 2024/25:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: