Conducted in
term:
2022/23
Erasmus code: 12.6
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Perioperative Nursing
(for:
Faculty of Health Sciences)
Surgery and Surgical Nursing 1800-P2-CHPCH-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 120 godzin
- konsultacje w zakresie samokształcenia: 2 godziny
- przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 150 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 120 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 160 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych i praktyk: 5 godzin
- konsultacje w zakresie samokształcenia: 2 godziny
- samokształcenie: 30 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 3 = 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 375 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 3 = 18 godzin (0,72 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 120 godzin
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych śródrocznych i wakacyjnych: 40 + 120 = 160 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
280 godzin, co odpowiada 9,3 punktu ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1. Analizuje czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku - D.W1.
W2. Przedstawia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach - D.W2.
W3. Zna i rozumie zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie chirurgicznym - D.W3.
W4. Wymienia rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania - D.W4.
W5. Zna i rozumie zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach - D.W5.
W6. Interpretuje właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania - D.W6.
W7. Przedstawia standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia - D.W7.
W8. Przedstawia reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację - D.W8.
W9. Różnicuje zasady organizacji opieki specjalistycznej (chirurgicznej oraz na bloku operacyjnym) - D.W10.
W10. Zna i rozumie zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS) - D.W22.
W11. Analizuje czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne - D.W23.
W12. Różnicuje zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom - D.W24.
W13. Przedstawia zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową - D.W25.
W14. Zna i rozumie zasady obserwacji pacjenta po zabiegu operacyjnym, obejmującej monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym - D.W29.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej - D.U1.
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień - D.U2.
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób - D.U3.
U4. dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków - D.U6.
U5. dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji - D.U7.
U6. rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych - D.U8.
U7. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii - D.U9.
U8. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych - D.U12.
U9. wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych - D.U13.
U10. dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych - D.U15.
U11. uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych - D.U16.
U12. prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U13. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego - D.U18.
U14. pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową - D.U19.
U15. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej - D.U21.
U16. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta - D.U22.
U17. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych - D.U23.
U18. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe - D.U24.
U19. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza - D.U26.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2);
K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3);
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6);
K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
- wykład informacyjny
Zajęcia praktyczne:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- pokaz
- instruktaż
- metody symulacyjne
Praktyki zawodowe:
- ćwiczenia kliniczne
- pokaz
- instruktaż
Samokształcenie:
- analiza piśmiennictwa
- uczenie wspomagane komputerem
Prerequisites
(in Polish) Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien:
- posiadać wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
- wykazać się znajomością podstaw klinicznych chirurgii, tj. etiopatogenezy oraz podstawowych metod diagnostyki i leczenia wybranych chorób chirurgicznych (realizowane w ramach przedmiotu: Chirurgia);
- wykazać się znajomością podstawowych założeń opieki pielęgniarskiej (realizowane w ramach przedmiotów: Podstawy pielęgniarstwa, Badania fizykalne, Promocja zdrowia).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: