Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
Erasmus code: 12.6
ISCED code: 0913
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Sciences in Basic Medical Care: Basics of Nursing 1800-P1-NZPOPPP-S1Z
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami
Godziny kontaktowe (10,5 pkt ECTS):
* wykłady – 30 h
* ćwiczenia – 210 h (realizowane w warunkach symulowanych)
* Zajęcia praktyczne – 80 h (w tym 20 h w CSM)
2. Bilans nakładu pracy
- udział w wykładach
- udział w ćwiczeniach
- konsultacje
- przygotowanie do ćwiczeń
- udział w zajęciach praktycznych
- samokształcenie
- przygotowanie do zaliczenia
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną: samokształcenie – 25 h – 1 pkt
4. Praktyka zawodowa – 120 h – 4 pkt ECTS
Razem godzin 465
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1. uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa - C.W1.;
W2. pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia - C.W2.;
W3. funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej - C.W3.;
W4. proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej - C.W4.;
W5. klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich - C.W5.;
W6. istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman) - C.W6.;
W7. istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych - C.W7.;
W8. zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu - C.W8.;
W9. zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej - C.W9.;
W10. zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich - C.W10.;
W11. udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji - C.W11.;
Learning outcomes - skills
(in Polish) W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem - C.U1.;
U2. gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej - C.U2.;
U3. ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną - C.U3.;
U4. monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia - C.U4.;
U5. dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich - C.U5.;
U6. wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe - C.U6.;
U7. prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta - C.U7.;
U8. wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych) - C.U8.;
U9. pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych - C.U9.;
U10. stosować zabiegi przeciwzapalne - C.U10.;
U11. przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami - C.U11.;
U12. podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków - C.U12. ;
U13. wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi - C.U13.;
U14. wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany - C.U14.;
U15. zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego - C.U15.;
U16. wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze) - C.U16.;
U17. przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod - C.U17.;
U18. wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację - C.U18.;
U19. wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne - C.U19.;
U20. wykonywać zabiegi higieniczne - C.U20.;
U21. pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze - C.U21.;
U22. oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne - C.U22.;
U23. wykonywać zabiegi doodbytnicze - C.U23.;
U24. zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik - C.U24.;
U25. zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik - C.U25.;
U26. prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią - C.U26.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
1) kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
2) przestrzegania praw pacjenta;
3) samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
4) ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
5) zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
6) przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
7) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Teaching methods
(in Polish) Wykład informacyjny, dyskusja, inscenizacja, metody symulacyjne, metody przypadków, pokaz z instruktażem.
Observation/demonstration teaching methods
- display
- simulation (simulation games)
- staging
- simulation (simulation games)
- staging
Expository teaching methods
- discussion
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- description
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- description
Exploratory teaching methods
- situational
- case study
- practical
- seminar
- observation
- case study
- practical
- seminar
- observation
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- exchange and discussion methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Podstawy biologii człowieka.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: