Conducted in
term:
2025/26L
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Rehabilitation
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Podstawy rehabilitacji 1800-P1-NWZPR-S1L
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- ćwiczenia 15 h
- samokształcenie 10 h
-wykład 10 h
Łączny nakład pracy: 35h = 1 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Zna i rozumie:
W1: czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów
w różnym wieku- D.W1.
W2: etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami
w wybranych chorobach – D.W2.
W3: standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia – D.W7.
W4: proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym - D.W9.
W5: narzędzia i skale całościowej oceny pacjenta geriatrycznego, wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz podstawowe zasady i formy zasady usprawniania - D.W12.
W6: metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości
i przytomności – D.W18.
W7: podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej i zawodowej – D.W.26
W8: przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego
w różnych chorobach- D.W27
W9: metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie - D.W33.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Potrafi:
U1: gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej – D.U1
U2: prowadzić profilaktykę powikłań występujących
w przebiegu chorób – D.U3
U3: dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych – D.U15.
U4: uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych- D.U16.
U5: prowadzić u osób starszych żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U6: rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego- D.U18.
U7: prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację
z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej- D.U21.
U8: przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta - D.U22.
U9: przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza - D.U26.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Jest gotów do:
K1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną - K.1.
K2. przestrzegania praw pacjenta - K.2.
K3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości
i powinności moralnych w opiece nad pacjentem - K.3.
K4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe-K.4.
K5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązaniem problemu-K.5.
K6. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń
w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych-K.7.
Teaching methods
(in Polish) Wykłady:
-wykład problemowy
- wykład informacyjny
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- pogadanka,
- analiza przypadków,
- metody eksponujące: pokaz, instruktaż,
Samokształcenie:
- analiza literatury
Prerequisites
(in Polish) Na potrzeby realizacji zajęć z przedmiotu. Podstawy rehabilitacji student powinien posiadać wiedzę oraz umiejętności z zakresu:
- anatomii, fizjologii
- podstaw klinicznych najczęstszych schorzeń prowadzących do upośledzenia sprawności funkcjonalnej
- podstaw teoretycznych dla działań praktycznych stosowanych w pielęgniarstwie zgodnie z zasadami prawidłowej realizacji procedur i interwencji pielęgniarskich
- zakresu etyki zawodowej
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: