Conducted in
term:
2025/26Z
Erasmus code: 14.4
ISCED code: 0313
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Clinical Neuropsychology
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Nauki społeczne i humanizm w pielęgniarstwie:Psychologia 1800-P1-NSHPP-S1Z
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 20 godzin (1 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin (0,2 ECTS)
35 godzin = 1 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 10 h = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: 45 h = 1,5 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kształcenia –
wiedza
B.W1. psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone;
B.W2. problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne, zachowania adaptacyjne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych;
B.W4. etapy rozwoju psychicznego człowieka i prawidłowości występujące na poszczególnych etapach tego rozwoju;
B.W5. pojęcia emocji, motywacji, temperamentu i osobowości, cechy osobowości zdrowej, zaburzenia osobowości;
B.W7. teorie stresu psychologicznego, zależności między stresem a stanem zdrowia oraz inne psychologiczne determinanty zdrowia;
B.W8. Podejście salutogenetyczne i podejście patogenetyczne do zdrowia i choroby;
B.W9. procesy adaptacji człowieka do życia z chorobą przewlekłą lub o niepomyślnym rokowaniu i uwarunkowania tych procesów;
B.W11. techniki radzenia sobie ze stresem, redukowania lęku, metody relaksacji oraz mechanizmy powstawania zespołu wypalenia zawodowego i zapobiegania jego powstaniu;
B.W12. pojęcia oraz zasady funkcjonowania rodziny, grupy, organizacji, instytucji, populacji, społeczności i ekosystemu;
B.W48. znaczenie perspektywy pacjenta w opiece pielęgniarskiej, motywowania pacjenta do przestrzegania zaleceń i prozdrowotnego stylu życia;
B.W49. metody okazywania empatii pacjentowi, jego rodzinie lub opiekunowi;
B.W50. zasady postępowania oraz radzenia sobie w przypadku mobbingu, dyskryminacji i innych zachowań patologicznych w środowisku pracy.
Learning outcomes - skills
(in Polish) .U1. rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne;
B.U2. rozpoznawać zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym człowieka oraz oceniać proces adaptacji człowieka w różnych kontekstach zdrowia i choroby, a także wskazywać rolę wsparcia społecznego i psychologicznego w opiece nad człowiekiem zdrowym i chorym;
B.U3. oceniać związek choroby i hospitalizacji ze stanem fizycznym i psychicznym człowieka;
B.U4. oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych takich jak stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba, przemoc fizyczna, przemoc seksualna, wprowadzać elementarne formy pomocy psychologicznej oraz informować o specjalistycznych formach pomocy;
B.U5. identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się w sytuacjach trudnych, wykazywać umiejętność aktywnego słuchania oraz tworzyć warunki do prawidłowej komunikacji z pacjentem i członkami zespołu interprofesjonalnego;
B.U6. wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w praktyce pielęgniarskiej;
B.U7. wskazywać i stosować właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne;
B.U8. B.U8. stosować techniki zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego oraz rozwijać zasoby osobiste umożliwiające radzenie sobie z zespołem wypalenia zawodowego;
B.U9. stosować techniki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w pracy zawodowej pielęgniarki takich jak ciężka choroba pacjenta, śmierć, błąd medyczny, przemoc fizyczna i psychiczna;
Teaching methods
(in Polish) wykłady, ćwiczenia wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody eksponujące: film, pokaz, dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków,
Prerequisites
(in Polish) Brak.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: