Conducted in
terms:
2023/24, 2024/25
ISCED code: 1014
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Physiotherapy
(for:
Faculty of Health Sciences)
Basics of Physiotherapy. Disabled Sports 1800-F5-Sport-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
- udział w ćwiczeniach – 30 h
40 h = 1,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 20 h = 0,8 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Zna i rozumie:
W1. Pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności (C.W1 )
W2. Zasady doboru różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej w procesie leczenia i podtrzymywania sprawności osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób
z niepełnosprawnościami (C.W11 )
W3. Regulacje prawne dotyczące udziału osób
z niepełnosprawnościami w sporcie osób z niepełnosprawnościami, w tym paraolimpiadach
i olimpiadach specjalnych, oraz organizacji działających
w sferze aktywności fizycznej osób z niepełnosprawnościami (C.W12).
W4. Zagrożenia i ograniczenia treningowe związane
z niepełnosprawnością (C.W13 ).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Potrafi:
U1. Dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych
u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji
i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych (C.U3 )
U2. Instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju ( C.U4 )
U3. Konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń ( C.U5 )
U4. Dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego ( C.U6 )
U5. Wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń ( C.U7 )
U6. Poinstruować osoby ze specjalnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami, w zakresie różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej ( C.U13 )
U7. Poinstruować osoby z niepełnosprawnościami w zakresie samoobsługi i lokomocji, w tym w zakresie samodzielnego przemieszczania się i pokonywania przeszkód terenowych na wózku aktywnym ( C.U14 );
U8. Prowadzić zajęcia z wybranych dyscyplin sportowych dla osób z niepełnosprawnościami, w tym zademonstrować elementy techniki i taktyki w wybranych dyscyplinach sportowych dla osób z niepełnosprawnościami ( C.U15 )
U9. Podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej ( C.U17 )
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Jest gotów do
K1. Prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty K3
K2. Przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób K9
Teaching methods
(in Polish) Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, pokaz, referat, studium przypadku, film.
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz.
Metody dydaktyczne podające: opis, wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referat, studium przypadku.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- description
- informative (conventional) lecture
- description
Exploratory teaching methods
- practical
- classic problem-solving
- case study
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- case study
- presentation of a paper
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- cooperation-based methods
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- cooperation-based methods
- evaluative methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Sport osób niepełnosprawnych powinien posiadać wiadomości , umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z zaliczenia przedmiotu adaptowana aktywność fizyczna.
Course coordinators
Term 2024/25: | Term 2023/24: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: