Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24, 2024/25, 2025/26
ISCED code: 0915
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Physiotherapy
(for:
Faculty of Health Sciences)
Basics of Physiotherapy: Special Methods in Physiotherapy 1800-F4-PFMP-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
- udział w ćwiczeniach – 50 h
60 h = 2,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Zna i rozumie:
W1: pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności- C.W1
W2: mechanizmy zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem- C.W2
W3: mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu fizjoterapii- C.W3
W4: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne
i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych- C.W4
W5: zasady doboru środków, form i metod terapeutycznych w zależności od rodzaju dysfunkcji, stanu i wieku pacjenta- C.W5
W6: teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy specjalnych metod fizjoterapii- C.W7
W7: wskazania i przeciwwskazania do ćwiczeń stosowanych
w specjalnych metodach fizjoterapii- C.W8
Learning outcomes - skills
(in Polish) Potrafi:
U1: przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej- C.U1
U2: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta i programu zabiegów fizjoterapeutycznych- C.U2
U3: dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych- C.U3
U4: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju- C.U4
U5: konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń
- C.U5
U6: dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego- C.U6
U7: wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń- C.U7
U8: zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu specjalnych metod fizjoterapii- C.U8
U9: obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu specjalnych metod fizjoterapii- C.U9
U10: wykazać zaawansowane umiejętności manualne pozwalające na zastosowanie właściwej techniki z zakresu specjalnych metod fizjoterapii- C.U10
U11: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej- E.U3
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Jest gotów do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych- K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji- K6
K3: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób- K9
Teaching methods
(in Polish) wykład informacyjny, wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, film, pokaz, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- case study
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Wiadomości, umiejętności i kompetencje społeczne nabyte podczas poprzednich 3 lat studiów na kierunku fizjoterapia
Course coordinators
Term 2024/25: | Term 2023/24: | Term 2022/23: | Term 2025/26: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: