Conducted in
terms:
2023/24, 2024/25, 2025/26
ISCED code: 0910
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Vascular and Internal Diseases
(for:
Faculty of Health Sciences)
University's Exclusive Offer. Supporting Therapies in Peripheral Vascular Diseases 1800-F3-OBWD-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
─ Wykłady - 5 godz. (0,2 pkt. ECTS - realizowane przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość)
─ Ćwiczenia – 15 godz.
─ Konsultacje – 2 godz.
─ Zaliczenie – 1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 23 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta
─ Wykłady – 5 godz.
─ Ćwiczenia – 15 godz.
─ Konsultacje – 2 godz.
─ Bieżące przygotowanie do ćwiczeń – 8 godz.
─ Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 20 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
− udział w wykładach, ćwiczeniach, bieżące przygotowanie do ćwiczeń – 30 godz. (1,2 pkt. ECTS)
− przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 godz. (0,8 pkt. ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) w odniesieniu do fizjoterapii pacjentów z chorobami naczyń obwodowych; D.W16
W2: ogólne zasady badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z chorobami naczyń obwodowych; D.W6
W3: podział i funkcje naczyń obwodowych w organizmie człowieka D.W3;
W4: patofizjologię, diagnostykę i leczenie podstawowych chorób tętnic, żył, naczyń włosowatych i limfatycznych; D.W3, D.W4; D.W7; D.W10; D.W12;
W5: rodzaje, wskazania, przeciwwskazania i skutki uboczne zabiegów fizjoterapeutycznych stosowanych w chorobach naczyń i rozumie patofizjologię efektu ich działania; D.W4; D.W10
W6: podstawowe pojęcia z zakresu edukacji zdrowotnej dotyczącej chorób naczyń, promocji zdrowia w aspekcie zapobiegania chorobom sercowo- naczyniowym oraz profilaktyki niepełnosprawności. D.W4;
W7: wskazania, przeciwwskazania i skutki uboczne zabiegów fizjoterapeutycznych stosowanych w chorobach naczyń obwodowych - C.W8,
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
Student potrafi:
U1: sformułować plan działań odpowiadających potrzebom pacjenta z chorobami naczyń. D.U29; D.U30;
U2: przeprowadzić podmiotowe i przedmiotowe badanie pacjenta z chorobami naczyń; D.U37
U3. zakwalifikować zgodnie z ICF stopień niepełnosprawności pacjenta z chorobami naczyń; D.U39
U4: samodzielnie przeprowadzić testy czynnościowe pacjenta w celu rozpoznania chorób naczyń obwodowych (tętnic, żył, naczyń włosowatych, naczyń limfatycznych), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, wskaźnik kostka-ramię (WKR, ABI); test marszowy z modyfikacjami (wspinanie na palce, wchodzenie po schodach, ćwiczenia z uniesionymi kończynami), test wstań i idź (get up and go), próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze; D.U28
U5: samodzielnie modyfikować i tworzyć różne formy leczenia fizjoterapeutycznego w zależności od rodzaju i stopnia zaawansowania choroby naczyń (np. wg Klasyfikacji Fontaina, Rurherforda, wartości testu marszowego, WHR, itd.) i schorzeń współistniejących pacjenta; D.U5; D.U7; D.U29; D.U30; D.U31, D.U32; D.U37
U6: przeprowadzić fizjoterapię pacjenta z chorobami naczyń w okresie pooperacyjnym, np. amputacji kończyny, w zależności od zaawansowania choroby i chorób współistniejących; D.U5; D.U7; D.U31, D.U32; D.U37
U7: rozpoznać stany zagrożenia życia u pacjenta z chorobami naczyniowymi oraz postępować do czasu przybycia pomocy kwalifikowanej. A.U15;
U8: wykorzystać różne formy i metody aktywności ruchowej
w procesie fizjoterapii chorób naczyń (np. trening marszowy). D.U5, D.U7; D.U28; D.U32
U9: Współpracować z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem. D.U47
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) SStudent jest gotów do:
K1: okazania tolerancji i akceptacji postawy i zachowania pacjentów wynikających z odmiennych uwarunkowań kulturowych, religijnych, społecznych i wieku – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań – K3
K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K5: rozumienia własnych ograniczeń i potrzeby konsultacji z ekspertem – K5
K6: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K7: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
K8: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej – K8
K9: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Teaching methods
(in Polish) Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (tradycyjny) z prezentacją multimedialną, metody dydaktyczne poszukujące – dyskusja dydaktyczna.
Ćwiczenia: metody dydaktyczne podające – pogadanka, metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne, praca z książką, metoda projektu, metoda referatu, dyskusja dydaktyczna, uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz, analiza przypadków
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- practical
- seminar
- biographical
- case study
- practical
- seminar
- biographical
- case study
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Zaliczenie następujących przedmiotów: Podstawy masażu leczniczego (limfatycznego). Fizjoterapia kliniczna w kardiologii. Fizjoterapia kliniczna w chirurgii (stan po amputacji kończyny). Fizjoterapia kliniczna w ortopedii (stan po amputacji kończyny, choroby stawów)
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: