Conducted in
term:
2022/23
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Department of Rehabilitation
(for:
Faculty of Health Sciences)
Sciences in Clinical Physiotherapy: Clinical Physiotherapy in Internal Diseases: Clinical Physiotherapy in Surgery 1800-F3-FKwChi-NJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość) - 15 h (0,5 ECTS)
- udział w ćwiczeniach - 30 h (1 ECTS)
45 h = 1,5 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,15 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
10 h = 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W3
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W4
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W16
W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10
Learning outcomes - skills
(in Polish) Potrafi:
U1: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii osób po amputacjach planowanych (postępowanie przed- i pooperacyjne) oraz urazowych, prowadzić naukę chodzenia w protezie oraz postępowanie po amputacjach kończyn górnych, w tym instruktaż w zakresie posługiwania się protezą – D.U5
U2: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne przed – i pooperacyjne u osób po rekonstrukcyjnych zabiegach ortopedycznych, w tym po zabiegach artroskopowych i po endoprotezoplastyce – D.U6
U3: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u pacjentów z czynnościowymi i organicznymi chorobami naczyń obwodowych oraz pacjentów po amputacji z przyczyn naczyniowych – D.U37
U4: wdrażać strategię wczesnego uruchamiania pacjenta po zabiegu na jamie brzusznej lub klatce piersiowej, wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne rozprężające płuca i ułatwiające oczyszczanie oskrzeli, instruować w zakresie profilaktyki wczesnych i późnych powikłań pooperacyjnych oraz udzielać zaleceń dotyczących pooperacyjnej fizjoterapii ambulatoryjnej – D.U38
U5: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39
U6: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47
U7: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K4: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń,
dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych– K5
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
• wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• wykład informacyjny (konwencjonalny)
• wykład konwersatoryjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia:
• metody eksponujące: pokaz
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
Prerequisites
(in Polish) elementy anatomii, fizjologii oraz chirurgii
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: