Conducted in
term:
2025/26
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Rehabilitation
(for:
Faculty of Health Sciences)
(in Polish) Fizjoterapia kliniczna: Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych. Fizjoterapia kliniczna w chirurgii 1800-F3-FKreh-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość) - 15 h (0,5 ECTS)
- udział w ćwiczeniach - 30 h (1 ECTS)
45 h = 1,5 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,15 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
10 h = 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W3
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W4
W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W16
W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10
Learning outcomes - skills
(in Polish) Potrafi:
U1: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii osób po amputacjach planowanych (postępowanie przed- i pooperacyjne) oraz urazowych, prowadzić naukę chodzenia w protezie oraz postępowanie po amputacjach kończyn górnych, w tym instruktaż w zakresie posługiwania się protezą – D.U5
U2: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne przed – i pooperacyjne u osób po rekonstrukcyjnych zabiegach ortopedycznych, w tym po zabiegach artroskopowych i po endoprotezoplastyce – D.U6
U3: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego
i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u pacjentów z czynnościowymi i organicznymi chorobami naczyń obwodowych oraz pacjentów po amputacji z przyczyn naczyniowych – D.U37
U4: wdrażać strategię wczesnego uruchamiania pacjenta po zabiegu na jamie brzusznej lub klatce piersiowej, wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne rozprężające płuca i ułatwiające oczyszczanie oskrzeli, instruować w zakresie profilaktyki wczesnych i późnych powikłań pooperacyjnych oraz udzielać zaleceń dotyczących pooperacyjnej fizjoterapii ambulatoryjnej – D.U38
U5: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39
U6: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47
U7: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1
K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K3: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K4: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń,
dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych– K5
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
• wykład informacyjny (konwencjonalny)
• wykład konwersatoryjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia:
• metody eksponujące: pokaz
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Prerequisites
(in Polish) elementy anatomii, fizjologii oraz chirurgii
Course coordinators
Bibliography
Term 2025/26:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: