Kinesitherapy
1800-F2-PFK-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23:
|
Term 2023/24:
|
Term 2024/25:
Lectures: The primary goal of the lectures is to help students acquire the theoretical foundations for performing therapeutic exercises, as well as understanding the resources of both local and general kinesitherapy and kinesitherapeutic methods. The lectures introduce students to the field of kinesitherapy and present its classification system. They enable detailed biomechanical analysis of body posture, joint movement, and human motor functions under normal conditions and in cases of various movement system disorders. Additionally, they cover the tools and principles for assessing patient status in physiotherapy.
Exercises: The main objective of the exercises is to equip students with practical skills for performing therapeutic exercises and techniques, and to apply them effectively in response to various dysfunctions. The exercises provide hands-on training in patient assessment for kinesitherapy and the use of specialized equipment. They allow students to attempt independent planning and execution of kinesitherapy treatments and offer the opportunity to experience therapy from the patient’s perspective, gaining personal insights into the therapeutic process.
|
Total student workload
(in Polish) Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 20 h
- udział w ćwiczeniach – 120 h
140 h = 5,6 ECTS
Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS
Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 150 h = 6 ECTS
Od naboru 2024/2025:
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 20 h (0,6 ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 120 h (4,0 ECTS)
140 h = 4,6 ECTS
Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h = 0,2 ECTS
Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 150 h = 5 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności – C.W1
W2: mechanizmy zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem – C.W2
W3: mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu fizjoterapii – C.W3
W4: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych – C.W4
W5: zasady doboru środków, form i metod terapeutycznych
w zależności od rodzaju dysfunkcji, stanu i wieku pacjenta - C.W5
W6: teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii -C.W7
W7: wskazania i przeciwwskazania do ćwiczeń stosowanych
w kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.W8
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej – C.U1
U2: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta
i programu zabiegów fizjoterapeutycznych – C.U2
U3: dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych – C.U3
U4: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju – C.U4
U5: konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń – C.U5
U6: dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego – C.U6
U7: wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń – C.U7
U8: zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U8
U9: obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii, masażu i terapii manualnej oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U9
U10: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej – E.U3
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student jest gotów do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K3: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Teaching methods
(in Polish) wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany),
uczenie wspomagane komputerem
metody eksponujące: film, pokaz
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość elementów anatomii prawidłowej, fizjologii, biomechaniki, kinezjologii oraz fizjoterapii ogólnej.
Course coordinators
Term 2023/24: | Term 2024/25: | Term 2022/23: | Term 2025/26: |
Bibliography
Term 2024/25:
Literatura obowiązkowa: 1.Zembaty A. (red.): Kinezyterapia. Tom I. i II. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2014 Literatura uzupełniająca: 1.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 1: Podstawy teoretyczne i wybrane aspekty praktyczne. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2015 2.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 2: Podstawy metodyczne i technika wykonywania niektórych zabiegów. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2015 3.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 3: Wybrane metody fizjoterapii. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2015 4.Fiodorenko-Dumas Ż. i wsp. Kinezyterapia w praktyce fizjoterapeuty. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2010 5. Rosławski A, Skolimowski T. Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych PZWL Warszawa 2014
|
Notes
Term 2022/23:
|
Term 2023/24:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: