Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24, 2024/25, 2025/26
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathobiochemistry and Clinical Chemistry
(for:
Faculty of Health Sciences)
Clinical Sciences: Laboratory Medicine 1800-D2-Dnl-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Bilans nakładu pracy studenta:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin,
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin,
- dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 4 godzin;
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 34 godzin, co odpowiada 1,36 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin,
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem analizy przypadków, wyników badań klinicznych i randomizowanych): 15 godzin,
- udział w konsultacjach: 4 godzin,
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin,
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin,
- przygotowanie do kolokwium i napisanie kolokwium: 5 + 1 = 6 godzin;
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: rozumie potrzebę zlecania badań laboratoryjnych u pacjentów zgłaszających się do poradni dietetycznej - K_W25, K_W.08, K_W.21, K_W.22
W2: dobiera właściwe badania do stanu klinicznego pacjenta i rozumie potrzebę skierowania pacjenta do lekarza specjalisty - K_W25, K_W.20, K_W.21, K_W.22
W3: rozpoznaje badania laboratoryjne służące do diagnostyki, monitorowania, prognozowania i oceny stanu pacjenta - K_W25, K_W.08, K_W.22
W4: charakteryzuje rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu , monitorowaniu oraz wspomaganiu dietetycznym zaburzeń narządowych i układowych - K_W08, K_W.21, K_W.22
W5: dobiera właściwe kryteria oceniania parametrów laboratoryjnych w profilaktyce i rokowaniu dla pacjentów zagrożonych wystąpieniem chorób cywilizacyjnych - K_W25, K_W.22
W6: rozumie znaczenie oznaczeń biochemicznych dla diagnostyki różnicowej, oceny efektów leczenia oraz prognozowania u pacjentów wymagających opieki dietetyka - K_W21, K_W.22, K_W.24, K_W.25
W7: rozumie potrzebę wykonywania badań w warunkach domowych, podczas samokontroli pacjenta i omawiania ich wyników z dietetykiem i/lub lekarzem prowadzącym - K_W.21, K_W.25
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: omawia wpływ czynników przedlaboratoryjnych na wynik badań laboratoryjnych - K_U.10, K_U.01, K_U.04
U2: wskazuje warunki właściwego przygotowania pacjenta do badań laboratoryjnych - K_U.01, K_U.10, K_U.16
U3: samodzielnie interpretuje i omawia wyniki podstawowych badań laboratoryjnych - K_U.10
U4: analizuje wynik badania laboratoryjnego dostosowując przekazane informacje do wiedzy i stanu zdrowotnego słuchającego - K_U.01, K_U.07, K_U.10, K_U.16
U5: wskazuje przydatność diagnostyczną podstawowych badań laboratoryjnych do oceny stanu klinicznego pacjenta - K_U.10, K_U.04
U6: potrafi zaprojektować panel badań diagnostycznych dla
wybranych jednostek chorobowych - K_U.07, K_U.10, K_U.16
U7: analizuje problemy związane z interdyscyplinarnym charakterem badań laboratoryjnych - K_U.04, K_U.10
U8: korzysta z dostępnych źródeł wiedzy do rozwiązywania problemów związanych z oceną wyników badań laboratoryjnych uzyskanych przez pacjenta - K_U.04, K_U.10
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: rozumie potrzebę współpracy z zespołem klinicznym sprawującym opiekę nad pacjentem i akceptuje własne ograniczenia - K_K.01, K_K.02
K2: rozwiązuje w sposób kreatywny problemy związane z doborem
badań laboratoryjnych wymagane w wykonywaniu czynności dietetyka - K_K.02
Teaching methods
(in Polish) Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny realizowane z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
Ćwiczenia: metody dydaktyczne obserwacji, pokazu, warsztatów, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji, okrągłego stołu realizowane z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- classic problem-solving
- round table
- observation
- classic problem-solving
- round table
- observation
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- methods developing reflexive thinking
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej, biochemii oraz fizjologii zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: