Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Vascular and Internal Diseases
(for:
Faculty of Health Sciences)
Nutrition of Women in Physiological States and Paediatric Nutrition: Nutrition of Pregnant Women in Pathological Conditions 1800-D1-ZKCSP-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin (metoda zdalna na platformie TEAMS)- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3Dj_RKfQ0UhM66OO08uLwXgfsiJvw-Z45OZ8GJ2zJxw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f957285d-bcea-4066-bd83-ff21252bfa48&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- zaliczenie: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 26 godzin.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- samokształcenie (opis przypadku, dokumentacja prowadzenia żywienia. itd): 8h
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20+1h
Łącznynakład pracy studenta wynosi 54 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS
3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- udział w wykładach, ćwiczeniach, zajęciach praktycznych i realizacja programu samokształcenia – 33h (1h ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia+zaliczenie:21godzin (1pkt ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 54 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS
4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- bieżące przygotowanie do ćwiczeń: 5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia + ćwiczeń: 2 + 3 = 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 1,0 pkt. ECTS
5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1:Opisuje zmiany hematologiczne, hemodynamiczne, hormonalne, metaboliczne zachodzące w ustroju pod wpływem rozwijającego się płodu oraz współistniejących wraz z ciążą chorób (K_W01)
W2:Zna aktualne standardy postępowania dietetycznego w danych jednostkach chorobowych w zależności od stopnia ich zaawansowania, metod leczenia i przebiegu ciąży (K_W19)
W3:Przedstawia metody oceny oraz monitorowania stanu odżywienia kobiet w ciąży oraz dzieci w okresie szybkiego rozwoju (K_W09)
W4:Zna wskazania do suplementacji określonych witamin, składników mineralnych i innych substancji mających szczególne znaczenie dla rozwijającego się płodu i/lub w wspomaganiu leczenia omawianych chorób (K_W18)
W5:Ma wiedzę na temat interakcji pomiędzy lekiem, suplementem a składnikami diety (K_W08)
W6:Ma pogłębioną wiedzę z zakresu patofizjologii klinicznej
oraz wpływu procesów patologicznych na rozwój płodu (K_W05)
W7:Zna zasady żywienia dojelitowego z wykorzystaniem diet przemysłowych w zapobieganiu i leczeniu niedożywienia kobiet w ciąży i niemowląt (K_W14)
W8:Przedstawia korzystne i negatywne skutki diet alternatywnych i niekonwencjonalnych stosowanych u kobiet w ciąży i małych dzieci (K_W02)
W9: Potrafi zdefiniować i zapobiegać problemom żywieniowym pacjenta związanych z przebiegiem choroby (K_W16)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1:Potrafi przeprowadzić wywiad żywieniowy i ocenić sposób żywienia kobiety w ciąży uwzględniając współistniejące choroby (K_U05)
U2:Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych, antropometrycznych i wykorzystać je w planowaniu i monitorowaniu postępowania żywieniowego (K_U08)
U3:Potrafi ocenić oraz monitorować stan odżywienia kobiet w ciąży oraz dzieci w okresie szybkiego rozwoju (K_U09)
U4:Potrafi wskazać pacjentów wymagających wspomagania i/lub/ leczenia żywieniowego z wykorzystaniem dostępnych w Polsce diet przemysłowych, suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego (K_U11)
U5:Potrafi zaplanować i realizować kompleksowe postępowanie żywieniowe obejmujące żywienie kobiet z zaburzeniami odżywiania: otyłością, pregoreksją (K_U13)
U6:Potrafi określić wartość odżywczą pożywienia oraz dostosować jej ilość do zmieniających się potrzeb organizmu w takcie przebiegu ciąży i/lub rozwoju choroby, wykorzystując dostępne programy komputerowe i rekomendacje dotyczące zalecanego spożycia dla wybranych grup ludności (K_U17)
U7:Potrafi zaplanować jadłospis w różnych jednostkach chorobowych uwzględniając metody leczenia oraz ogólny stan i samopoczucie kobiety w ciąży (K_U18)
U8:Wykorzystuje wiedzę o żywność funkcjonalnej w edukacji i możliwości jej zastosowania u kobiet ciężarnych i karmiących piersią (K_U19)
U9:Potrafi uzasadnić wpływ prawidłowego i nieprawidłowego żywienia kobiet w ciąży oraz karmienia piersią na rozwój dziecka (K_U21)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1:Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z pomocy innych specjalistów (K_K01)
K2: Podejmuje naukę przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania zmieniających się standardów leczenia (K_K02)
K3: Potrafi współpracować z całym zespołem terapeutycznym biorącym udział w leczeniu pacjenta (K_K03)
K4:Postępuje zgodnie z zasadami etyki, szanuje prawa pacjenta oraz dochowuje tajemnicy zawodowej (K_K06)
K5: Okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, kulturowych i żywieniowych. (K_K06)
K6:Posiada umiejętność zarządzania zespołem dietetycznym oraz organizacji spotkań edukacyjnych (K_K05)
K7:Wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu dietetyka wśród pacjentów oraz środowisku medycznym (K_K09)
Teaching methods
(in Polish) Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (tradycyjny) z prezentacją multimedialną, metody dydaktyczne poszukujące – dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia: metody dydaktyczne podające – pogadanka, metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne, praca z książką, metoda projektu, metoda referatu, dyskusja dydaktyczna, uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz, analiza przypadków
Samokształcenie: metody dydaktyczne poszukujące - praca z książką, metoda projektu, metoda referatu, opis przypadku
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- seminar
- brainstorming
- situational
- practical
- brainstorming
- situational
- practical
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods referring to authentic or fictitious situations
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Podstawowa wiedza dotycząca żywienia kobiet ciężarnych
i karmiących. Znajomość podstaw teoretycznych, zaleceń żywieniowych, wpływu żywienia na przebieg ciąży, wzrost
i rozwój płodu oraz ogólne zdrowie człowieka.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: