Conducted in
terms:
2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
ISCED code: 0910
ECTS credits:
1
Language:
Polish
Organized by:
Department of Vascular and Internal Diseases
(for:
Faculty of Health Sciences)
Speciality Training - Clinical Dietetics: Practical Aspects of Parenteral Nutrition 1800-D1-Prdj-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godz. (0,35 pkt. ECTS – realizowane przy użyciu metod i technik kształcenia na odległość)
- udział w ćwiczeniach: 10 godz.
- zaliczenie:1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 godz.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- samokształcenie (opis przypadku, dokumentacja prowadzenia żywienia. itd): 2h
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10+1 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 33 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS
3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- udział w wykładach, ćwiczeniach i realizacja programu samokształcenia – 22 godz. (0,8 pkt. ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 11 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 33 godz., co odpowiada 1,0 pkt. ECTS
4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- samokształcenie: 2 godzin
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 11 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
23 godzin, co odpowiada 0,65 pkt. ECTS
5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student:
W1: Opisuje metaboliczne zmiany w przebiegu ciężkich chorób (K_W01, K_W05)
W2: Wymienia ryzyka, powikłania związane ze wsparciem żywieniowym i strategie ich unikania (K_W09, K_W17)
W3:Wyjaśnia wpływ chorób na stan odżywienia pacjentów hospitalizowanych (K_W09,K_W19)
W4:Opisuje metody monitorowania skuteczności wdrożonych interwencji żywieniowych (K_W25)
W5:Objaśnia przesiewowe i pogłębione metody oceny stanu odżywienia (K_W25)
W6:Opisuje zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa żywienia dojelitowego (K_W14, K_W15)
W7:Wymienia podstawy terapii żywieniowej i jej interakcji z lekami (K_W20)
W8:Rozumie etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty warunkujące przebieg choroby i możliwości leczenia żywieniowego (K_W23, K_W26)
W9: Potrafi wskazać i uzasadnić konieczność suplementacji określonymi preparatami/związkami/ składnikami u pacjenta z określoną jednostką chorobową (K_W20)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1:Potrafi dokonać oceny stanu odżywienia pacjenta leżącego (K_U09)
U2:Potrafi zaplanować interwencję żywieniową w oparciu o wyniki laboratoryjne i ogólny opis stanu pacjenta (K_U08)
U3:Potrafi modyfikować skład diety w zależności od stopnia zaburzeń przewodu pokarmowego, niewydolności narządów (K_U06)
U4:Potrafi indywidualnie rozważyć wskazania i uwzględnić przeciwwskazania dla poszczególnych metod leczenia żywieniowego (K_U06)
U4:Potrafi monitorować efektywność opieki żywieniowej w osiąganiu zamierzonych celów i modyfikować plan opieki żywieniowej w zależności od potrzeb (K_U07)
U5: Potrafi opracować indywidualny plan żywienia pacjenta w warunkach domowych (K_U4)
U6:Potrafi zidentyfikować i zapobiegać najczęstszym problemom w opiece nad chorym z gastrostomią, wkłuciem centralnym (K_U11)
U7:Potrafi zapobiegać zmianom w wartości odżywczej preparatów żywieniowych podczas stosowania wykorzystując odpowiednie warunki przechowywania, podaży (K_U16)
U8: Potrafi przeprowadzić wywiad żywieniowy z pacjentem i rodziną oraz ocenić sposób żywienia osoby badanej w oparciu o odpowiednie kwestionariusze (K_U10)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1:Ma świadomość własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się z prośbą o konsultację (K_K01)
K2:Korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K02)
K3:Odpowiednio komunikuje się z pacjentami i współpracownikami (K_K03, K_K05)
K4:Wyglądem i zachowaniem prezentuje postawę zapobiegania szerzeniu się chorób pasożytniczych (K_K09)
K5:Wykazuje odpowiedzialność za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych (K_K07)
K6: Wyraża opinie dotyczące różnych aspektów działalności związanej z zawodem dietetyka (K_K08)
Teaching methods
(in Polish) Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (tradycyjny) z prezentacją multimedialną, metody dydaktyczne poszukujące – dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia: metody dydaktyczne podające – pogadanka, metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne, praca z książką, metoda projektu, metoda referatu, dyskusja dydaktyczna, uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz, analiza przypadków
Samokształcenie: metody dydaktyczne poszukujące - praca z książką, metoda projektu, metoda referatu, opis przypadku, opracowanie dokumentacji żywienia pacjenta w szpitalu, zasad jego monitorowania
Observation/demonstration teaching methods
- simulation (simulation games)
- display
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- description
- informative (conventional) lecture
- description
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- SWOT
- case study
- practical
- round table
- brainstorming
- case study
- practical
- round table
- brainstorming
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Podstawy żywienia klinicznego, znajomość podstaw żywienia dojelitowego, znajomość diet leczniczych, znajomość metod oceny i monitorowana stanu odżywienia
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: