Conducted in
term:
2022/23Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Laboratory Medicine
(for:
Faculty of Pharmacy)
Laboratory Medicine 1730-A5-DLAB-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Bilans nakładu pracy studenta:
1.Godziny zrealizowane z udziałem nauczycieli:
-udział w wykładach: 30 godzin
-udział w ćwiczeniach:60 godzin
-dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia –2 godziny
2.Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta:
-przygotowanie i uzupełnianie notatek -15 godzin
-wymagane powtórzenie materiału –20 godzin
-czytanie wskazanej literatury –20 godzin
3.Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w zaliczeniach i egzaminie:
-przygotowanie do zajęć: 20 godzin
-przygotowanie do kolokwiów:30 godzin
-przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie: 30 godzin
4.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk)
–nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta: 227 godzin (9ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Zna wpływ budowy oraz funkcji komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego na wynik badania laboratoryjnego oraz strategie diagnostyczną w stanie fizjologii i patologii -K_W01, K_W18
W2: Rozumie funkcjonowanie układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, moczowego, odpornościowego i nerwowego oraz powstawanie i znaczenie płynów ustrojowych,wydzielin i wydalin w celu oceny wybranych markerów laboratoryjnych -K_W03
184
W3: Ma wiedzę o budowie i funkcji związków chemicznych:węglowodanów, lipidów,białek oraz procesach metabolicznych na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym; zna odpowiednie metody i markery biochemiczne oceniające stan fizjologii i patologii -K_W06, K_W09
W4: Rozumie działanie metod pomiarowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej -K_W08, K_W11
W5: Rozumie pojecie precyzji, dokładności, specyficzności, czułości, wartości predykcyjnej, punktu odcięcia, metody definitywnej, referencyjneji liniowości metod analitycznych oraz zasady kontroli ich jakości -K_W12, K_W42, K_W13
W6: Rozumie wpływ czynników interferujących i przedanalitycznychna wynik badania laboratoryjnego -K_W13,K_W19
W7: Zna cel stosowania i wskazania do poszerzania listy badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i układowych oraz kryteria doboru tych badań i zasady wykonywania -K_W20, K_W21
W8: Zna kliniczne aspekty zaburzeń metabolicznych oraz metody laboratoryjnej oceny procesów metabolicznych w aspekcie wybranych chorób endokrynologicznych -K_W23
W9: Zna teoretyczne i praktyczne aspekty wybranych prób czynnościowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej -K_W24
W10: Zna patogenezę, patomechanizm, epidemiologię, główne objawy kliniczne oraz metody diagnostyki serologicznej i molekularnej wirusowego zapalenia wątroby-K_W30, K_W33
W11: Zna statystyczne podstawy walidacji metod analitycznych -K_W40 W12: Zna zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych -K_W41
W13: Zna zasady wykonywania badań laboratoryjnych w miejscu opieki nad chorym (POCT) oraz w warunkach samokontroli w przebiegu wybranych zaburzeń endokrynologicznych i w stanach nagłych -K_W45
W14: Zna zasady oraz rozumie potrzebę wykonywania badań przesiewowych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych-K_W46
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Potrafi wyjaśnić pacjentowi lub zleceniodawcy wpływ czynników przedlaboratoryjnych na jakość wynikubadania laboratoryjnego-K_U01
U2: Potrafi skutecznie komunikować się zinnymi pracownikami ochrony zdrowia i odbiorcami wyników w celu interpretacji wyniku badania laboratoryjnego-K_U04
U3: Umie dobrać optymalne metody analityczne i ocenić wiarygodność wyników i przydatność diagnostyczną badania laboratoryjnego -K_U06,K_U09
U4: Potrafi interpretować zakresy wartości referencyjnych badań biochemicznych, immunochemicznych (z uwzględnieniem wieku, płci, stylu życia, wartości decyzyjnych) oraz oceniać dynamikę zmian wartości laboratoryjnych w wybranych stanach chorobowych -K_U08, K_U14
U5: Potrafi proponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne z
185zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej iekonomicznej oraz medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych -K_U29, K_U30
U6: Potrafi ocenić wynik zbiorczy badań laboratoryjnych w kontekście wybranej jednostki chorobowej -K_U31
U7: Potrafi wyjaśnić wpływ przebiegu choroby i określonego postępowania terapeutycznegona wyniki badań laboratoryjnych -K_U37
U8: Potrafiprzedstawić wybrane problemy diagnostyki laboratoryjnej w formie ustnej lub pisemnej w sposób dostosowany dowybranego odbiorcy -K_U40
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 :Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i zachęca innych do poszerzania wiedzy w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej-K_K01
K2: Prawidłowo rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego -K_K04
K3: Jest przygotowany merytorycznie do wykonywania zawodudiagnosty laboratoryjnego -K_K07
Teaching methods
(in Polish) Wykład:wykładinformacyjnyz prezentacją multimedialną.Ćwiczenia:ćwiczenia audytoryjne, studium przypadku, analiza wyników badań laboratoryjnych, prezentacje multimedialne.
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- observation
- practical
- laboratory
- practical
- laboratory
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej i klinicznej, biochemii klinicznej oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23Z:
None |
Notes
Term 2022/23Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: