Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Laboratory Medicine
(for:
Faculty of Pharmacy)
Laboratory Medicine 1730-A4-DIAGLAB-SJ
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 60 godzin
udział w ćwiczeniach: 120 godzin
udział w seminariach: nie dotyczy
udział w konsultacjach: 14 godzin
egzamin praktyczny i teoretyczny: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
198 godziny, co odpowiada 7,92 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 60 godzin
udział w ćwiczeniach: 120 godzin
udział w seminariach: nie dotyczy
udział w konsultacjach: 14 godzin
czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 8 godzin
przygotowanie do ćwiczeń: 54 godzin
przygotowanie do seminariów: nie dotyczy
przygotowanie do kolokwiów: 35 godzin
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30 + 4 = 34 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 325 godzin, co odpowiada 13 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada
0,32 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do kolokwiów: 35 godzin
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30+4 = 34 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 69 godzin co odpowiada 2,76 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
udział w ćwiczeniach: 120 godzin
przygotowanie do egzaminu praktycznego: 10 godzin
przygotowanie do ćwiczeń (w zakresie praktycznym):
30 godzin
przygotowanie do kolokwiów (w zakresie praktycznym): 20 godzin
udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym):
10 godzin
egzamin praktyczny: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 192 godzin, co odpowiada 7,68 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
przygotowanie do ćwiczeń: 24 godzin
udział w konsultacjach: 4 godzin
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 28 godzin, co odpowiada 1,12 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: opisuje wpływ budowy oraz funkcji komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego na wynik badania laboratoryjnego oraz strategie diagnostyczną w stanie fizjologii i patologii (K_E.W1, K_E.W27)
W2: charakteryzuje funkcjonowanie układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, moczowego, odpornościowego i nerwowego oraz powstawanie
i znaczenie płynów ustrojowych, wydzielin i wydalin
w celu oceny wybranych markerów laboratoryjnych (K_E.W3)
W3: opisuje budowę i funkcję związków chemicznych: węglowodanów, lipidów, białek, procesy metaboliczne
na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym
oraz odpowiednie metody i markery biochemiczne oceniające stan fizjologii i patologii (K_E.W5, K_E.W23)
W4: charakteryzuje działanie metod pomiarowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (K_E.W5)
W5: rozróżnia pojęcie precyzji, dokładności, specyficzności, czułości, wartości predykcyjnej, punktu odcięcia, metody definitywnej, referencyjnej i liniowości metod analitycznych oraz zasady kontroli ich jakości (K_E.W5)
W6: opisuje wpływ czynników interferujących
i przedanalitycznych na wynik badania laboratoryjnego – (K_E.W5, K_E.W27)
W7: określa cel stosowania i wskazania do poszerzania listy badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych
i układowych oraz kryteria doboru tych badań i zasady wykonywania (K_E.W23, K_E.W26)
W8: analizuje kliniczne aspekty zaburzeń metabolicznych
oraz metody laboratoryjnej oceny procesów metabolicznych w aspekcie wybranych chorób endokrynologicznych (K_E.W25)
W9: opisuje teoretyczne i praktyczne aspekty wybranych prób czynnościowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej – (K_E.W24)
W10: opisuje patogenezę, patomechanizm, epidemiologię, główne objawy kliniczne oraz metody diagnostyki laboratoryjnej chorób układu krążenia, pokarmowego, moczowego kostno-stawowego, odpornościowego i chorób neurologicznych (K_E.W2, K_E.W3, K_E.W23, K_E.W24, K_E.W25, K_E.W26)
W11: analizuje wyniki badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych (K_E.W27)
W12: określa zasady wykonywania badań laboratoryjnych
w miejscu opieki nad chorym (POCT) oraz w warunkach samokontroli w przebiegu wybranych zaburzeń endokrynologicznych i w stanach nagłych (K_E.W23, K_E.W26)
W13: uzasadnia potrzebę wykonywania badań przesiewowych
w profilaktyce chorób cywilizacyjnych (K_E.W23, K_E.W24)
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: uzasadnia pacjentowi lub zleceniodawcy wpływ czynników przedlaboratoryjnych na jakość wyniku badania laboratoryjnego-(K_E.U11)
U2: potrafi skutecznie komunikować się z innymi pracownikami ochrony zdrowia i odbiorcami wyników w celu interpretacji wyniku badania laboratoryjnego(K_E.U21)
U3: dobiera optymalne metody analityczne i ocenia wiarygodność wyników i przydatność diagnostyczną badania laboratoryjnego (K_E.U8, K_E.U20)
U4: analizuje zakresy wartości referencyjnych badań biochemicznych, immunochemicznych (z uwzględnieniem wieku, płci, stylu życia, wartości decyzyjnych) oraz ocenia dynamikę zmian wartości laboratoryjnych w wybranych stanach chorobowych (K_E.U7, K_E.U11, K_E.U18)
U5: dobiera profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne
z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i ekonomicznej oraz medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych (K_E.U8, K_E.U9, K_E.U20)
U6: analizuje wynik zbiorczy badań laboratoryjnych
w kontekście wybranej jednostki chorobowej (K_E.U7, K_E.U21, K_E.U22)
U7: opisuje wpływ przebiegu choroby i określonego postępowania terapeutycznego na wyniki badań laboratoryjnych (K_E.U11, K_E.U19)
U8: przedstawia wybrane problemy diagnostyki laboratoryjnej w formie ustnej lub pisemnej w sposób dostosowany
do wybranego odbiorcy (K_E.U7, K_E.U8, K_EU19, K_E.U21)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i zachęca innych do poszerzania wiedzy w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej (K_E.K3)
K2: prawidłowo rozwiązuje problemy związane
z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego (K_E.K1)
K3: jest przygotowany merytorycznie do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego (K_E.K1, K_E.K2, K_E.K3)
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- metoda obserwacji
- ćwiczenia praktyczne
- studium przypadku
- analiza wyników badań laboratoryjnych
- metody eksponujące: film, pokaz
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Seminaria:
− nie dotyczy.
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- experimental
- practical
- observation
- laboratory
- practical
- observation
- laboratory
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
Prerequisites
(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Diagnostyka laboratoryjna powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej i klinicznej, biochemii klinicznej oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: