Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0914
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Department of Pathobiochemistry and Clinical Chemistry
(for:
Faculty of Pharmacy)
Clinical Chemistry 1728-A2-CHKL-Z-SJ
This course has not yet been described...
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Term 2025/26Z:
None |
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 55 godzin
– udział w laboratoriach: 95 godzin
– udział w seminariach: 40 godzin
– udział w konsultacjach naukowo-badawczych:60 godzin
– egzamin praktyczny i teoretyczny: 6 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 256 godzin, co odpowiada 10,24 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 55 godzin
– udział w laboratoriach: 95 godzin
– udział w seminariach: 40 godzin
– udział w konsultacjach: 60 godzin
– czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
– przygotowanie do laboratoriów: 70 godzin
– przygotowanie do seminariów: 25 godzin
– przygotowanie do kolokwiów: 30 godzin
– przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30 + 6 = 36 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 426 godzin, co odpowiada 17,04 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chemii klinicznej): 20 godz.
- czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 15 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,40 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do kolokwium: 30 godzin
– przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30 + 6 = 36 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniana wynosi 66 godzin, co odpowiada 2,64 punktom ECTS
5. Nakład pracy związany z aspektami praktycznymi kształcenia
– udział w laboratoriach: 95 godzin
– udział w seminariach w zakresie praktycznym: 30 godzin
– udział w konsultacjach z zakresu praktycznego wykonania analiz laboratoryjnych: 20 godzin
– przygotowanie do laboratoriów w zakresie praktycznym:
50 godz.
– przygotowanie do seminariów w zakresie praktycznym:
20 godzin
– przygotowanie do egzaminu praktycznego i egzamin praktyczny: 20 + 3 = 23 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 238 godzin, co odpowiada 9,52 punktom ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu
kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów
- kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces
samokształcenia (przygotowanie do laboratoriów): 20 godzin,
co odpowiada 0,8 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Obowiązuje od od cyklu kształcenia 2024/25:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 55 godzin
- udział w laboratoriach: 95 godzin
- udział w seminariach: 40 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 190 godzin, co odpowiada 7,6 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 55 godzin
- udział w laboratoriach: 95 godzin
- udział w seminariach: 40 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 40 godzin
- przygotowanie do seminariów: 17 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 34 godzin
- kolokwia praktyczne i teoretyczne: 15 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 13 + 6 = 19 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 325 godzin, co odpowiada 13 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym
- udział w laboratoriach: 95 godzin
- przygotowanie do kolokwiów + kolokwia praktyczne: 20 godzin
- przygotowanie do laboratoriów w zakresie praktycznym: 20 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego i egzamin praktyczny: 6 + 2 = 8 godziny
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 173 godzin, co odpowiada 6,9 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie:
W1: zasady przygotowywania kart kontroli jakości badań laboratoryjnych. F.W05.
W2: zasady bieżącej kontroli wiarygodności badań laboratoryjnych i sposób jej dokumentowania. F.W05.
W3: teoretyczne zasady jakościowych i ilościowych metod oznaczania parametrów biochemicznych (węglowodanów, lipidów, białek i ich metabolitów) oraz enzymów w płynach ustrojowych. F.W09.
W4: praktyczne aspekty manualnych i zautomatyzowanych metod oznaczania parametrów biochemicznych. F.W09.
W5: praktyczne znaczenie oznaczanych parametrów biochemicznych dla rozpoznania różnych stanów klinicznych. F.W09.
W6: teoretyczne zasady metod oznaczania parametrów równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej. F.W10.
W7: praktyczne aspekty metod i postępowania z materiałem biologicznym do oznaczania gazometrii i elektrolitów. F.W10.
W8: teoretyczne i praktyczne problemy związane z wykonaniem próby czynnościowej w laboratorium i innej placówce opieki medycznej. F.W11.
W9: praktyczne znaczenie prób czynnościowych w rozpoznawaniu schorzeń wybranych narządów i układów. F.W11.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi:
U1: dobierać metody analityczne do mierzonego parametru, rodzaju materiału biologicznego i celu analizy. F.U05.
U2: przeprowadzać kalibrację metody i wykonywać analizy z wymaganą precyzją i dokładnością. F.U05.
U3: stosować właściwe metody obliczania wyników i oceniać ich wiarygodność w oparciu o zasady kontroli jakości badań laboratoryjnych. F.U05.
U4: kalibrować i obsługiwać prosty i zaawansowany technicznie sprzęt laboratoryjny. F.U06.
U5: przeprowadzać konserwację sprzętu laboratoryjnego. F.U06.
U6: kontrolować i dokumentować odtwarzalność, powtarzalność, poprawność badań laboratoryjnych. F.U08.
U7: dokumentować wyniki zewnątrzlaboratoryjnej kontroli jakości badań. F.U08.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student powinien być gotów do:
K1: współpracy z członkami zespołu wykonując zadania praktyczne w parach i grupach oraz planując pracę grupy. F.K01.
K2: współpracy z przedstawicielami innych zawodów medycznych. F.K01.
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
– wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi,
– wykład problemowy z prezentacją multimedialną,
– wykład interaktywny
Realizowane z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
Laboratoria:
– metoda laboratoryjna, obserwacji, pokazu
– metoda ćwiczeniowa
– analiza studium przypadku
– dyskusja okrągłego stołu.
Seminaria:
– analiza studium przypadku
– dyskusja dydaktyczna
– debata panelowa
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- laboratory
- round table
- observation
- case study
- practical
- round table
- observation
- case study
- practical
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Chemia kliniczna powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej i fizycznej, biofizyki, biochemii oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: